10 konkrete tips som hjelper deg med vektnedgangen! (Statera)
Hjem Facebook Instagram

6

10 konkrete tips som hjelper deg med vektnedgangen!

  • Få nok søvn - å få nok søvn er viktig for kroppen, og særlig når det kommer til vektnedgang. Mangel på søvn øker produksjon av hormonet grelin som øker apetitten, samtidig svekkes impulskontrollen og vi har derfor lettere for å unne oss en sjokolade eller stikke innom bensinstasjonen for å finne en lunsjmeny.  
     
  • Balanserte måltider -  husk en fett og proteinkilde til måltidene dine. Å dekke dagens behov for karbohydrater er enkelt, det klarer vi uten å ofre det en tanke. Derimot er det fort å glemme både fettkilden og proteinkilden i måltidene, fokus på dette!
     
  • Tygg maten godt - fordøyelsen starter allerede i munnen. Tygger du ikke maten godt vil den ikke bli fordøyd skikkelig, og klarer ikke tarmen din å fordøye maten har vi ingen nytte av maten heller. 
     
  • Hverdagsaktivitet - er mer enn bare en myte, det funker. Parker litt lengre unna, ta trappen, husarbeid, hagestell og andre hverdagsaktiviteter er med på å øke hva du forbrenner. 
     
  • Kvitt deg med så mye stress som du kan. Stress over tid gjør at vi skiller ut mer kortisol som er kroppens stresshormon, kortisol i mengder fører ofte til fedme. 
     
  • Dropp sukkeret. Raffinert sukker er ikke sunt, det er de fleste av oss klar over. Men selv om du skal kutte sukkeret betyr ikke det at du ikke skal kunne spise søte ting! Finn sukkeret i matvarer, når vi begynner å se på innholdsfortegnelsene blir vi mer bevist og kan få noen overaskelser på hvor det faktisk fins sukker. Bytt ut det raffinerte sukkeret med andre alternativer som, tørket frukt, honning, sukrin, stevia, fibersirup osv. 

     
  • Øk aktivitetsnivået ditt gjennom uken. Prøv å få inn et par gåturer iløpet av uken, kanskje finner du en treningsform du ønsker å prøve ut. Dans, yoga, spinning, gruppetimer, kampsport, PT timer, venninne gå turer osv. Test ut forskjellige varianter av trening og se om du finner noe du liker, da er det enklere å få til trening - og trening skal være lystbetonet. Hverdagsaktiviteten er også med på å øke aktiviteten din gjennom uken, så alt teller!
     
  • Spis mer grønnsaker. De fleste av oss spiser for lite grønnsaker, ha som mål å spis noe grønnsaker til alle av dagens måltider. 
     
  • Matintoleranse - flere av de som sliter med vektnedgangen kan ha en matintoleranse som ligger i bunnen og gjør hele prosessen vanskelig. Ta kontakt med en veileder og sjekk det ut.  
     
  • Alkohol - vær bevist på ditt alkoholinntak. Stort inntak av alkohol uken gjennom kan gjøre at vektnedgangen er vanskelig og langsom. 

Det anbefales alltid at mennesker som sliter med vektnedgang og andre difuse symptomer tar dette opp med fastlegen, finner ikke fastlegen en løsning kan kostholdsveiledning være til stor hjelp. 

#vektnedgang #blogg #balanse #tips #veiledning #statera #søvn #protein #fett #trening #hverdagsaktivitet



  • 08.04.2017 kl.11:21
    Kjempe flotte tips! :)
    08.04.2017 kl.14:12
    Victoria Larsen: Takk :)
    08.04.2017 kl.12:25
    Fine tips! :)
    08.04.2017 kl.14:12
    Nora Piscopo: Takk :)
    08.04.2017 kl.13:47
    Så bra tips <3 Det med matintoleranse synes jeg er et viktig poeng som man ofte ikke tenker så mye på! Merker at jeg fungerer så mye bedre når jeg unngår melkeprodukter for eksempel :)
    08.04.2017 kl.14:13
    TINANNA: Takk :) Ja ikke sant, det er ikke så godt kjent for alle tror jeg. Noen mener jo enda at matintoleranse bare er tull og tøys. Tarmen vår og hvordan den fungerer er så viktig for så mange ting, vekt, psyke, dagsform osv. :)



    Kommenter her
    Tilkomstgruppen
    Design og koding: Ina Anjuta
    Statera Marit Ebeltoft

    - velkommen - Jeg er utdannet trening- og kostholdsveileder fra Tunsberg. Mamma til Julian (2), forlovet med Thomas og har en veldig koselig husky med navn Trym. Brenner for en balansert hverdag, også trenger det ikke være så avansert å gjøre noen forandringer som virkelig gir deg resultater! Statera er latinsk og betyr balanse - fordi verken for mye eller for lite av noe er bra for noen :)

    Kategorier

    Arkiv

    Siste innlegg

    Design og koding: Ina Anjuta