10 konkrete tips som hjelper deg med vektnedgangen! (Statera)
Hjem Facebook Instagram

6

10 konkrete tips som hjelper deg med vektnedgangen!

  • F nok svn - f nok svn er viktig for kroppen, og srlig nr det kommer til vektnedgang. Mangel p svn ker produksjon av hormonet grelin som ker apetitten, samtidig svekkes impulskontrollen og vi har derfor lettere for unne oss en sjokolade eller stikke innom bensinstasjonen for finne en lunsjmeny.  
     
  • Balanserte mltider -  husk en fett og proteinkilde til mltidene dine. dekke dagens behov for karbohydrater er enkelt, det klarer vi uten ofre det en tanke. Derimot er det fort glemme bde fettkilden og proteinkilden i mltidene, fokus p dette!
     
  • Tygg maten godt - fordyelsen starter allerede i munnen. Tygger du ikke maten godt vil den ikke bli fordyd skikkelig, og klarer ikke tarmen din fordye maten har vi ingen nytte av maten heller. 
     
  • Hverdagsaktivitet - er mer enn bare en myte, det funker. Parker litt lengre unna, ta trappen, husarbeid, hagestell og andre hverdagsaktiviteter er med p ke hva du forbrenner. 
     
  • Kvitt deg med s mye stress som du kan. Stress over tid gjr at vi skiller ut mer kortisol som er kroppens stresshormon, kortisol i mengder frer ofte til fedme. 
     
  • Dropp sukkeret. Raffinert sukker er ikke sunt, det er de fleste av oss klar over. Men selv om du skal kutte sukkeret betyr ikke det at du ikke skal kunne spise ste ting! Finn sukkeret i matvarer, nr vi begynner se p innholdsfortegnelsene blir vi mer bevist og kan f noen overaskelser p hvor det faktisk fins sukker. Bytt ut det raffinerte sukkeret med andre alternativer som, trket frukt, honning, sukrin, stevia, fibersirup osv. 

     
  • k aktivitetsnivet ditt gjennom uken. Prv f inn et par gturer ilpet av uken, kanskje finner du en treningsform du nsker prve ut. Dans, yoga, spinning, gruppetimer, kampsport, PT timer, venninne g turer osv. Test ut forskjellige varianter av trening og se om du finner noe du liker, da er det enklere f til trening - og trening skal vre lystbetonet. Hverdagsaktiviteten er ogs med p ke aktiviteten din gjennom uken, s alt teller!
     
  • Spis mer grnnsaker. De fleste av oss spiser for lite grnnsaker, ha som ml spis noe grnnsaker til alle av dagens mltider. 
     
  • Matintoleranse - flere av de som sliter med vektnedgangen kan ha en matintoleranse som ligger i bunnen og gjr hele prosessen vanskelig. Ta kontakt med en veileder og sjekk det ut.  
     
  • Alkohol - vr bevist p ditt alkoholinntak. Stort inntak av alkohol uken gjennom kan gjre at vektnedgangen er vanskelig og langsom. 

Det anbefales alltid at mennesker som sliter med vektnedgang og andre difuse symptomer tar dette opp med fastlegen, finner ikke fastlegen en lsning kan kostholdsveiledning vre til stor hjelp. 

#vektnedgang #blogg #balanse #tips #veiledning #statera #svn #protein #fett #trening #hverdagsaktivitet



  • 08.04.2017 kl.11:21
    Kjempe flotte tips! :)
    08.04.2017 kl.14:12
    Victoria Larsen: Takk :)
    08.04.2017 kl.12:25
    Fine tips! :)
    08.04.2017 kl.14:12
    Nora Piscopo: Takk :)
    08.04.2017 kl.13:47
    S bra tips <3 Det med matintoleranse synes jeg er et viktig poeng som man ofte ikke tenker s mye p! Merker at jeg fungerer s mye bedre nr jeg unngr melkeprodukter for eksempel :)
    08.04.2017 kl.14:13
    TINANNA: Takk :) Ja ikke sant, det er ikke s godt kjent for alle tror jeg. Noen mener jo enda at matintoleranse bare er tull og tys. Tarmen vr og hvordan den fungerer er s viktig for s mange ting, vekt, psyke, dagsform osv. :)



    Kommenter her
    Tilkomstgruppen
    Design og koding: Ina Anjuta
    Statera Marit Ebeltoft

    - velkommen - Jeg er utdannet trening- og kostholdsveileder fra Tunsberg. Mamma til Julian (2), forlovet med Thomas og har en veldig koselig husky med navn Trym. Brenner for en balansert hverdag, ogs trenger det ikke vre s avansert gjre noen forandringer som virkelig gir deg resultater! Statera er latinsk og betyr balanse - fordi verken for mye eller for lite av noe er bra for noen :)

    Kategorier

    Arkiv

    Siste innlegg

    Design og koding: Ina Anjuta