Den almektige kraften (Statera)
Hjem Facebook Instagram

6

Den almektige kraften

Ooooooh *englesang* Du hellige kraft. 
Det er på denne kjøttkraften får ett eget innlegg nå, for den er jo virkelig fantastisk! 

Kraft er langt fra noe nytt, det er nemlig en eldgammel mattradisjon som på ny har blitt en trend. Flytende gull har blitt en fast inventar i dette huset, og i slutten av dette innlegget tenker jeg du også blir å bytte ut buljongterningene med næringsrik kraft. 

Ute på restaurant mens du komplimerer kokken for den gode suppa eller sausen kan du fort få til svar at " den gode smaken ligger i krafta, takk."
Dette er en kokk som har tatt seg bryet med å koke kraft, for kraft er godt og gir maten det lille (store) ekstra. 

Kraften er rik på næringsstoffer, vitaminer og mineraler som er biologisk lett tilgjengelig for kroppen din, det vil si at kroppen på en enkel måte klarer å nyttegjøre seg av næringen fra maten du spiser. Kraft er og viktig for helsen og styrker kroppen ( derav kyllingsuppe til de som er syk). 


Hva er det så gjør kraften så næringsrik å super? Den inneholder gelatin. 
Gelatin er kokt kollagen, et protein som utgjør ca 25% av proteinene i kroppen. Kollagenet utgjør ca 70% av vår hud, bindevev og leddene våre, kollagen gjør at vi mennesker henger sammen sånn fysisk sett.  Når vi koker kjøttkraft trekkes kollagen ut fra sitt opphav, deretter settes hydrolysen inn, en prosess som omgjør kollagen til gelatin.
Et protein er ikke et protein, det er bygd opp av flere forskjellige aminosyrer. Og gelatin har en unik sammensetning av aminosyrer som gir anti-inflammatoriske egenskaper. 

Kjøttkraft er som nevnt rik på aminosyrer, tre av de er glysin, prolin og glutamin. Dette er aminosyrer kroppen kan lage selv men ofte har vi for lite av disse. Det kan komme av et kosthold som i stor grad er sterkt bearbeidet. 
Glysin styrker og renser leveren, og leveren er igjen et organ som renser kroppen for giftstoffer og tungmetaller. At leveren din arbeider så godt som den kan vil derfor også kunne sees på huden din, skjønnhet kommer som kjent innenfra. 
Prolin er viktig for å bygge og styrke cellestrukturen til kroppen. 
Når hudceller dør og byttes ut er kollagen et viktig element i fornyelsen av huden. Og når vi blir eldre produserer vi mindre kollagen, noe som gjør at vi får rynker og slappere hud.
Glutamin er en viktig byggesten for tarmcellene våre og hjelper med å gjenopprette disse. Dette kan forebygge eller hjelpe om du er utsatt for lekk tarm.

Å drikke kraft fra forskjellige dyr kan være lurt. Det fins faktisk forskjellige typer kollagen. Gjennom storfekjøtt får du i deg to forskjellige typer og gjennom kyllingkraft får du i deg en annen type igjen. Kollagenet som fins i storfekraft er særlig gunstig for huden og smidigheten. Mens kollagenet fra kyllingkraft er særlig bra for deg som har problemer med fordøyelsen eller sliter med leddsmerter. 

Kraften er i tillegg rik på mineraler, deriblant magnesium, fosfor og kalsium. Hvis du ikke tåler melkeprodukter kan kraft være en fin måte å få i seg nok kalsium på, samme hvis du plages med rastløse ben eller muskelsmerter da kan magnesiumen fra kraften hjelpe. 

I tillegg får vi brukt hele dyret. Vi koker kraft på brusk og bein, noe som ellers ville blitt kastet. Det er derfor miljøvennlig å koke kraft. 

Kraft og fordøyelsen trenger jo et egen avsnitt. 
Har du en sensitiv mage eller en sint tarm, sliter med magesyren, reflux, vektproblemer og liten er lengre så bør du benytte deg av kraft. Næringsstoffene i kraften normaliserer magesyreproduksjonen, fantastisk! Så vink farvell til reseptene på nexium og lignende H2 blokkerere som skrives ut som om det var en egen OL gren. 
De som sliter med allergi og intoleranser har mest sannsynlig en såkalt lekk tarm, der cellene i tarmen har fått for stort mellomrom mellom seg. Kraft kan hjelpe ved å lukke disse mellomrommene. Hvis du har betennelser i tarmen virker kraften inflammasjonsdempende. En sunn og fungerende tarm er superviktig når det kommer til helsa, ikke bare for næringsopptaket men også for psyken. Hjernen og tarmen kommuniserer nemlig sammen via vagusnerven, en stressa tarm gir fort et stressa hodet. 

- Kraft kan hjelpe deg ned i vekt. Ved å styrke tarmen slik at du tar opp næring fra maten du spiser vil behovene dine dekkes bedre, kraften er også lav på kalorier samtidig som den metter godt. 
- Kraft bedrer nattesøvnen takket være amminosyren glysin, ikke bare renser den men den gir bedre søvn, mindre utmattelse og bedrer dine kognitive ferdigheter. 
- Å bruke kyllingkraft som er rik på hyaluronsyre er vist å redusere smerter hos artrosepasienter med hele 60%, også  karbohydratet glukosamin har god virkning på artritt. 
- Kraft er billig å lage samtidig som det inneholder mye proteiner, det kan fint fungere som en proteinshake etter trening. 
- Også smaker kraft godt! 

Hvis du ønsker å lese mer om kraft som skjønnhets produkt bør du ta en titt inn til jordnærhudpleie sin blogg, for en stund siden gjesteblogget jeg for dem om kjøttkraft og hudhelsen. 

Hvordan lage denne fantastiske kraften tenker du? Det er ganske enkel og den lager seg nesten selv. 

Kraftbein får du kjøpt i frysedisken på de fleste butikker, eller du kan dra til en slakter i nærheten av deg. Du kan koke kraft på de alt av bein, du kan også blande de i samme kjele. Kanskje ikke så godt med fisk og kylling i samme kjele da men her er det bare du som bestemmer. 
Syren er til for at mineralene lettere skal trekke ut av benene. Du kan også velge å ha grønnsaker i kraften din for å gi den mer smak, her og er det bare fantasien som setter grenser. 



En oppskrift:
3 kg kraftbein
1/2 dl eddik
Kaldt vann
Grønnsaker - 1 gulerot, 1 løk, lauvbærblad, pepper og persille. 

Velg deg en stor kjele, legg først kraftbeina i og dekk til med kaldt vann. 
Ha så over eddiken. Dette lar du stå natten over.
Neste morgen setter du platen på å lar det hele koke opp før du skrur ned temperaturen til ca 2. Nå skal kraften bare stå å trekke, ca 80 grader er trekktemperatur. 
Mens kraften kokes kan det komme noe skum i kjelen, dette er ikke farlig men du kan ta det vekk med en skje, stekespade eller lignende. Skummer du av kraften blir den klarere å se gjennom ingenting annet. Om du ønsker å ha grønnsaker og krydder / urter i kan du ha de oppi nå. 


Trekktid: 
Kyllingbein 4 - 6 timer
Fiskebein 2 timer
Storfe, vilt, lam 12 - 72 timer 
Jo lengre kraften får trekke jo mer næringsrik blir den, bortsett fra fiskekraft som får limete konsistens om den trekkes mer enn to timer. 

Når kraften er ferdig trekt tar du ut beina og siler kraften over i beholdere. Jeg syns det er veldig fint å bruke isbitposer å ha kraft i slik at jeg enkelt kan tilsette kraft i sauser og lignende. La kraften få avkjøle før du fryser den ned. 
Du kan bruke kraft overalt hvor du ellers ville tilsatt vann / buljong. Alt fra ren drikke, i brøddeigen, tacoblanding, i sauser og supper.
Kraften holder seg i kjøleskapet i 2 - 4 dager og i fryseren i 6 mnd iallefall. 

Da er det vel ikke noe å lure på da, nå skal det kokes kraft! Har du spørsmål om kraftkoking er det bare å bruke kommentarfeltet 

#kraft #flytendegull #vidunderkur #helse #skjønnhet #tarm #reparere #næring #kjøttkraft #blogg #mamma #tradisjon #moderneigjen #leddsmerter #vektnedgang #statera #balanse #ammonosyrer #bedresøvn #hjerneføde #jatakk #jamat #elskerkraft #krafttilhenger 



  • foodislovefoodislife
    18.04.2017 kl.21:59
    Drømmeinnlegg <3 Blei helt glad inni meg av å lese dette =)

    Hjemmelagd kraft gjør maten så mye bedre! Så lite som skal til for å skape magi på kjøkkenet! Er masse smak å hente fra bein mhmmmm!

    Dette innlegget har jeg bookmarka =P ha en forsatt fin kveld
    18.04.2017 kl.22:01
    foodislovefoodislife: Åh så koselig at du satt pris på det <3 Godt det er flere av oss kraft elskere her :D hihi :) Ha en fin kveld du også :)
    18.04.2017 kl.22:19
    Flott innlegg!
    18.04.2017 kl.22:33
    Victoria Larsen: Takk :)
    Marte
    18.04.2017 kl.23:22
    Skal prøves, absolutt. Digger bloggen din, står så mye bra!
    19.04.2017 kl.09:12
    Så koselig å høre Marte :D Håper kraften faller i smak :) :)



    Kommenter her
    Tilkomstgruppen
    Design og koding: Ina Anjuta
    Statera Marit Ebeltoft

    Jeg er utdannet trening- og kostholdsveileder fra Tunsberg. Mamma til Julian (2), forlovet med Thomas og har en veldig koselig husky med navn Trym. Brenner for en balansert hverdag, også trenger det ikke være så avansert å gjøre noen forandringer som virkelig gir deg resultater! Statera er latinsk og betyr balanse - fordi verken for mye eller for lite av noe er bra for noen :)

    Kategorier

    Arkiv

    Siste innlegg

    Design og koding: Ina Anjuta