Stram opp rumpa med miniband! (Statera)
Hjem Facebook Instagram

6

Stram opp rumpa med miniband!

Her kommer øvelsene jeg har brukt i treningsprogrammet mitt for rumpetrening med minibands. Jeg elsker minibands, de er så kjekke og enkle å ha med overalt. Også gir de god trening og man kan også øke progresjonen med styrken på båndene. Også er de billige så de har helt klart blitt en favoritt. 
Det er ikke så mye på grunn av utseende jeg ønsker å trene rumpa, for rumper som så mye annet kommer i mange ulike former. Noen har bare en flat rumpe, og andre har en utstikkende bakdel og flere andre varianter. 
Er du plaget med rygg og smerter i ryggen så er rumpemuskelen er lur muskel å trene. Styrker du rumpemuskelen hjelper den til slik at ryggen slipper å ta all kraften alene. 
Mange som trener rumpa glemmer å aktivere rumpemuskelen, og det er ganske viktig. Å bruke strikk til aktivering er veldig effektivt. 
Rumpa er nemlig ikke bare en muskel, men består av tre muskler. Medius, maximus og minimus. 
Medius er den innerste rumpemuskelen, en effektiv øvelse for denne er monsterwalk. 
Maximus er den de fleste av oss trener når man ønsker en sprettrumpe, en god øvelse er mageliggende donkeykick. 
Minimus er muskelen som ligger under rumpeballen, der du ofte får gangsperre ( sier man gangsperre andre steder enn i beina?) etter å ha trent mye knebøy, så knebøy er en god øvelse for denne muskelen. 



Bilde lånt fra www.shutterstock.com

Det fint iallefall mange gode øvelser for disse musklene, og rumpa er sannelig en morsom muskel å trene. Man får relativt raskt resultater, det kjennes godt og det styrker kroppen slik at du får gode helsegevinster ut av treningen. 

4 aktiverings / oppvarmingsøvelser - vekk den sovende rumpen!

- Kickback -



- Sidewalks - 



- Roing -



- Step up -




 

Styrketrening: 

- Knebøy -


Velger selv om du ønsker å ha strikket over eller under kneet.


- Sideliggende hofteløft -



- Ett bens glutenbridges -



- Mageliggende donkeykick -



- Reverse hypers -

Om du tester ut øvelsene gi meg gjerne en tilbakemelding, på instagram kan du gjerne tagge meg i bildene Statera_maritebeltoft det er meg! 

#rumpetrening #hjemmeøvelser #statera #goforit #justdoit #minibands #treningsveiledning #rumpe #blogg #iform 



  • 22.04.2017 kl.10:02
    Takk for det :) jeg skal prøve de, slitter med ryggproblemer
    22.04.2017 kl.10:04
    warda ahmed: Masse lykke til :)
    22.04.2017 kl.12:05
    Takk for tips :)
    22.04.2017 kl.12:14
    Elevele: :D (Y)
    22.04.2017 kl.13:24
    Fiiiiina <3 Hvor er strikket fra?
    22.04.2017 kl.13:38
    Lizbeth Osnes: Takk <3 Det er herifra : https://www.klubben.no/klubben/186073-p/miniband--kort-rund-treningsstrikk-3-pakke-med-3-strikker?gclid=CLn--4X9t9MCFdCSGAod5ycOoQ

    :)



    Kommenter her
    Tilkomstgruppen
    Design og koding: Ina Anjuta
    Statera Marit Ebeltoft

    Jeg er utdannet trening- og kostholdsveileder fra Tunsberg. Mamma til Julian (2), forlovet med Thomas og har en veldig koselig husky med navn Trym. Brenner for en balansert hverdag, også trenger det ikke være så avansert å gjøre noen forandringer som virkelig gir deg resultater! Statera er latinsk og betyr balanse - fordi verken for mye eller for lite av noe er bra for noen :)

    Kategorier

    Arkiv

    Siste innlegg

    Design og koding: Ina Anjuta