Grønt tips og en titt i kjøleskapet vårt (Statera)
Hjem Facebook Instagram

2

Grønt tips og en titt i kjøleskapet vårt

Jeg skal ærlig innrømme at her i huset har vi i lang tid kastet mye mat. Særlig salat og grønnsaker da. Men nå har vi funnet løsningen, ikke bare kaster vi mindre men vi spiser mer grønt per dag enn vi har gjort før! Så da tenkte jeg å dele tipset med dere. 

Av grønnsaker kan du likegreit kjøpe frosne alternativer, de holder seg lengre og er like næringsrike som de ferske. 
Når det kommer til salat så handler vi nå inn alt vi liker å ha i salaten som ruccola, tomat, vårløk, forskjellige paprikaer, agurk og spinat. Så er det bare å vaske, kutte, skjære og dele opp salaten når du kommer hjem, hell alt over i en passe stor beholder, helle litt kaldpresset olivenolje over, ha på lokk å rist rundt.
Salaten holder seg god mye lengre, den er ferdig vasket og tilberedt så du kan enkelt ta en klype av salatblandingen til brød maten, sammen med middagen eller når du måtte ønske. Den er like tilgjengelig som sjokoladen så ingen unnskyldning ;) 

1 hylle - salsa, jalapenos, sambal oelek, hjemmelaget hvitløksolje, snop for tarmen, kokosmelk og åpen boks med ananas etter frokost smoothien.
2 hylle - smør, yoghurt, kesam, cottage cheese, havremelk, mandelmelk, beholder med salat. 
3 hylle - guakemole, kyllingkraft, snacksgulerøtter, boks med rødløk ( er bare Thomas som spiser løk), ost, gulerøtter, en beholder med kyllingkjøtt fra kraften som ble kokt i går, en skål med tomat og paprika, kjøttdeig og bacon.
1 skuff - pålegg : trønderfår, leverpostei, makrell i tomat, kokt skinke, kylling skinke, kaviar, baconost og smøreost.
2 skuff - squash, aubergine, snacks paprika, ingefær, lime, fenikkel, purreløk og stangselleri.

I døren av kjøleskapet står der melk, kombucha, tran, syltetøy, dressing, ketchup, sennep og majones.

Hvorfor du bør ha olje over salaten? 

Salat, frukt, bær og andre grønnsaker inneholder mange vitaminer og mineraler. Man mange av disse er fettløselige. Så de trenger en fettkilde for at du skal ha nytten av de. Der kommer oljen over salaten inn, og som bildet over viser så godt - den røde linjen er inntak av salat uten fett og den blå linjen viser inntaket med fett. Så får å ha nytten av de gode vitaminer og mineralene salaten har med seg må du sørge for at opptaket er mulig, da kan du for eksempel ha litt kaldpresset olje over salaten. 

#veiledning #smartinfo #innblikk #kjøleskap #råvarer #salat #elskerfarger #statera #balanse #blogg #fettsyrer 



  • 30.04.2017 kl.12:43
    Så kjekt og nyttig innlegg :)
    30.04.2017 kl.12:46
    Victoria: Glad du likte det :)



    Kommenter her
    Tilkomstgruppen
    Design og koding: Ina Anjuta
    Statera Marit Ebeltoft

    Jeg er utdannet trening- og kostholdsveileder fra Tunsberg. Mamma til Julian (2), forlovet med Thomas og har en veldig koselig husky med navn Trym. Brenner for en balansert hverdag, også trenger det ikke være så avansert å gjøre noen forandringer som virkelig gir deg resultater! Statera er latinsk og betyr balanse - fordi verken for mye eller for lite av noe er bra for noen :)

    Kategorier

    Arkiv

    Siste innlegg

    Design og koding: Ina Anjuta