IBS og low fodmap (Statera)
Hjem Facebook Instagram

4

IBS og low fodmap

Her kan du lese litt om hva irritabel tarm er så kan vi sammen se på en av de vanligste behandlingsformene for irritabel tarm som fins, nemlig low fodmap dietten. Med irritabel tarm virker for maten som din fiende, alt du spiser og det du ikke spiser gir deg plager. Her kommer low fodmap dietten inn.

FODMAP-stoffer er små, tungtfordøyelige karbohydrater som kan trigge symptomer hos mennesker med sensitiv mage. Når FODMAP-stoffer ikke brytes ned i tynntarmen, vil de passere videre ufordøyd til tykktarmen hvor tykktarmsbakteriene tar over nedbrytningen. FODMAP-stoffer er osmotisk aktive, det vil si at de kan trekke med seg væske i tynntarmen. Økt gassdannelse og væske i tarmen gir følelsen av oppblåsthet og gir ubehag, smerter, trang til å slippe luft og forstyrrelser i avføringsmønsteret. 

LavFODMAP-dietten er utviklet ved Monash University i Australia, og er per i dag den mest effektive kostholdbehandlingen for å redusere plager hos mennesker med sensitiv mage. Studier viser at 7 av 10 mageplagede opplever symptomlindring ved hjelp av et FODMAP-redusert kosthold.

På sykehuset i 2013 fikk jeg som nevnt diagnosen irritabelt tarm og eneste hjelp etter å ha fått den velkjente merkelappen var et hefte på 4 sider som het "Irritabel tarm". Her sto det litt om plagene jeg allerede var godt kjent med, og det var stort fokus på nei maten. Jeg husker jeg spurte legen om dette var noe som var for alltid, og ja - dette var for alltid. Aldri mer spise laktose, gluten, eple, erter, løk, plommer, hvitløk etc. Listen over nei mat er utrolig lang! 

Jeg startet opp med dietten, og jeg feila gang på gang. Jeg mistet matgleden, jeg fikk null mestringsfølelse, mat ble et mas og en unødvendig stor utfordring. 
Senest i fjord ( 2016) spurte jeg daværende fastlegen min om fodmap dietten. For enda da fikk jeg høre at jeg hadde IBS og måtte gå på fodmap dietten. Jeg fortalte at jeg har utført dietten slik som jeg har lært om den på skolen og via kostholdsveiledere som har satt seg inn i dette. 
Jeg gikk gjennom elimineringsdietten i 6 uker, og denne er striks altså! Deretter begynte jeg  å introdusere forskjellige matvarer igjen, slik at jeg satt igjen med noen få matvarer som ble nei mat for meg; løk, hvitløk og laktose. En mye kortere liste enn hele fodmap listen. 
Legen var veldig uenig i dette, og mente det ikke var rart jeg enda hadde mageplager. For ifølge legen og sykehuset skulle man gå på elimineringsdietten for alltid. At det var noe som het elimineringsdiett i det hele tatt var nytt for dem. 

Og det er skummelt!  For matvarer med lite fodmap`s er ikke nødvendigvis sunne matvarer. Mange matvarer som inneholder fodmap er sunne, gode for kroppen og inneholder fiber, vitaminer og mineraler kroppen trenger. Neilisten for frukt og grønt er ganske lang, så man kan fort bli fristet til å gå for usunne alternativer her. Når det er så mange mennesker som ender opp med irritabel tarm og deretter blir henvist til fodmap dietten så bør informasjonen legen og sykehuset gir om dietten være korrekt. Ikke bare er dietten snever og nermest umulig å følge men den tar bort så mye av gleden rundt mat og skaper unødvendig stress slik at du i verstefall kan bli verre av dietten. 
Fodmap dietten KAN hjelpe for noen også, og den kan fjerne endel av plagene dine og gi deg litt av kontrollen tilbake men om du i flere år og kanskje resten av livet ditt skal leve på en striks fodmap diett blir kostholdet veldig trasig, i tillegg til at det påvirker det sosiale livet ditt en hel del. De fleste av oss, uansett mageplage eller ikke vil reagere om man spiser endel matvarer som er rike på fodmaps. Om du spiser en rå løk og en eske med sukkerfrie pastiller vil du nok bli både oppblåst å litt løs i magen, det står jo tilogmed på esken - det er å regne som normalt. 

Forskning viser også at et low fodmap kosthold endrer tarmfloraen til det negative og at man får færre av de snille bakteriene. Det vil si at et low fodmap kosthold kan gjøre deg mer og mer sensitiv for maten du spiser istedenfor å hjelpe deg. 

Helt forvirret nå? Neste innlegg skal vi se på hva du faktisk kan gjøre for å bedre dine mageplager, få litt mer forståelse for tarmen din og hvordan du kan styrke og pleie tarmen. 

#ibs #stress #fodmapdiett #lowfodmap #blogg #mageplager #fordøyelse #tarmen #statera #balansegang #matglede #mestringsfølelse



  • 05.05.2017 kl.18:31
    JEG ER IKKE SINNSYK!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!
    05.05.2017 kl.18:59
    Laila Monica Nikolaisen: Nei du er kanskje ikke det, nå vet jeg ikke helt hva du siktet mot her da :)
    05.05.2017 kl.19:04
    Flott innlegg! Jeg ønsker deg en fin fredagskveld :-)
    05.05.2017 kl.20:07
    Victoria Larsen: Tusen takk, ha en super kveld du og :)



    Kommenter her
    Tilkomstgruppen
    Design og koding: Ina Anjuta
    Statera Marit Ebeltoft

    Jeg er utdannet trening- og kostholdsveileder fra Tunsberg. Mamma til Julian (2), forlovet med Thomas og har en veldig koselig husky med navn Trym. Brenner for en balansert hverdag, også trenger det ikke være så avansert å gjøre noen forandringer som virkelig gir deg resultater! Statera er latinsk og betyr balanse - fordi verken for mye eller for lite av noe er bra for noen :)

    Kategorier

    Arkiv

    Siste innlegg

    Design og koding: Ina Anjuta