Kosthold og dårlig samvittighet (Statera)
Hjem Facebook Instagram

0

Kosthold og dårlig samvittighet

Det fins utallige mange dietter og kostholdsråd å det kan være forvirrende. Selv om det fins mange av de betyr det ikke at de er feil eller bare tull, det er bare lite sannsynlig at alt funker for alle. 
Det dukker stadig opp nye råd og triks innen ernæring fordi vi mennesker er så forskjellige, og det som funker for deg trenger ikke funke for meg. 

I mange år var det fett som fikk tyn i media, nå er største fokuset flyttet over til karbohydrater. Så er det sukker da, flere meninger der og. Kunstig søtning, naturlig søtning med eller uten påvirkning på blodsukkeret... Banan, gluten, melkeprodukter, magre produkter eller fulfett, listen bare fortsetter.
Media har stor påvirkning på oss og siden det er så mange sider av kosthold og det er en så intim og personlig greie er det veldig lett å gi dårligsamvittighet eller skape unødvendig med kroppspress med kosthold. 

Men hvordan fungerer dette egentlig da? En kostholdsveileder spiser vel aldri sjokolade? Jo. En treningsveileder dropper vel aldri treningen? Jo. 
Og samvittigheten, nei den er ikke veldig eksisterende. Hvorfor? Fordi en matvare alene er ikke et problem, en bit sjokolade skaper ikke ubalanse og å droppe en og annen treningsøkt ødelegger ikke for alt du har jobbet mot. 

Vi har tre næringsgrupper i kostholdet vårt, Karbohydrater, fett og proteiner. Å totalt fjerne en av disse næringsgruppene vil være ganske dumt og helt unødvendig. Det er sant at kroppen ikke trenger tilførsel av karbohydrater, dette er den eneste næringsgruppen kroppen kan lage selv, men den er absolutt tjent med å få tilført noen karbohydrater. Fett har og i mange år blitt hetset hit og dit i media, mens det nå er frikjent og klar til bruk. Proteiner skal man ha men ikke for mye og ikke for lite. Vi trenger disse næringsstoffene våre, og mesteparten av kundene mine trenger mer av de enn de tror. 

Kostholdet og den dårlige samvittigheten fjerner matgleden for mange og gjør til at vi går rundt sultne i frykt for å spise. Mange av mine kunder får beskjed om å spise mer, mye mer enn de allerede gjorde og det til tross for et ønske om vektnedgang. 
For noen handler det om å utelukke matvarer helt, da er det ofte snakk om de med intoleranser eller allergi. For de fleste andre går det fint med mengdebegrensning. Ønsker man vektnedgang er det lurt å kutte ned på tomme karbohydrater som øker utskillelsen av insulin som igjen er et fettlagrende hormon. 

Kosthold trenger ikke være så komplisert, og kosthold alene er ikke alltid nøkkelen til dine mål. Noen spiser helt riktig men klarer fremdeles ikke gå ned i vekt på grunn av stress som blokkerer veien for dem. Andre trener for mye og spiser for lite å har rett å slett godt av en sjokomelk og en bolle, men andre der igjen har insulinresistens og trenger sunne fettsyrer i kostholdet sitt for å oppnå gode treningsresultater uten å føle seg helt ferdig. En balansegang er kjempeviktig. 

Vær snill med deg selv, ikke gi media den makten til å dele ut dårlig samvittighet og misnøye. 

#samvittighet #kosthold #neimat #jamat #statera #balansegang #kos #glede #misnøye #kroppspress #media #blogg #hverdagen






  • Kommenter her
    Tilkomstgruppen
    Design og koding: Ina Anjuta
    Statera Marit Ebeltoft

    Jeg er utdannet trening- og kostholdsveileder fra Tunsberg. Mamma til Julian (2), forlovet med Thomas og har en veldig koselig husky med navn Trym. Brenner for en balansert hverdag, også trenger det ikke være så avansert å gjøre noen forandringer som virkelig gir deg resultater! Statera er latinsk og betyr balanse - fordi verken for mye eller for lite av noe er bra for noen :)

    Kategorier

    Arkiv

    Siste innlegg

    Design og koding: Ina Anjuta