Gravid og usikker på treningen? Her er noen fordeler med et aktivt svangerskap! (Statera)
Hjem Facebook Instagram

0

Gravid og usikker på treningen? Her er noen fordeler med et aktivt svangerskap!

Det er helt klart mye usikkerhet når det kommer til trening og graviditet. Selv lette jeg etter svar på dette da jeg i 2014 var gravid, men det var ikke mye informasjon å hente. 
Graviditet i seg selv er en stor belastning for kroppen, og det skjer utrolig mye i kroppen! En voksende mage kan føre til delte magemuskler, svai i ryggen, tyngdepunktet i kroppen flytter på seg, hormoner fører til at leddbåndene i kroppen blir mykere og bekkenbunnen får utover i svangerskapet mer belastning siden magen vokser. Dette er noen av prosessene som skjer i kroppen og det er klart det kan føre med seg diverse plager. 


(Rotete uprofft bloggbilde fra 2014, akkurat ferdig med 30 min styrketrening i uke 34)

For gravide vil det være fornuftig å trene de dype magemusklene for å forebygge splitten mellom bukmusklene, samt trene for å unngå en svak bekkenbunn som kan gi uheldige lekasjer både i svangerskapet og i tiden etter babyen er født. 

Fra staten kan man finne at 30 minutter med moderat trening 5 dager i uken er anbefalt. Styrketrening, stabilisering, mobilitet, pilates, yoga og andre treningsformer som du har vært vant til før graviditeten er fine å fortsette med også som gravid. 

Hvorfor trene som gravid? 

  • Du kan få et enklere svangerskap
  • Mindre humørsvigninger
  • Barselstiden kan bli enklere
  • Forebygger rygg og bekkenplager
  • Styrker bekkenbunnen mot lekasjer
  • Riktig trening kan hjelpe mot delte magemuskler
  • Bedre blodtrykk
  • Et mer stabilt blodsukker og mindre kjangs for svangerskapsdiabetes
  • Kan gi en enklere fødsel
  • Mer overskudd i hverdagen din
  • Mindre tretthet og bedre søvn
  • Godt for babyen!

Har du vært vant til trening fra før av og har da holdt et høyt tempo er det ikke noe i veien for at du kan fortsette med dette som gravid. 
Har du vært i lite aktivitet før svangerskapet kan det uansett være lurt å begynne med trening, men da litt mer forsiktig. 

Neste innlegg kommer styrketrening for deg og kulemagen din, til da er gåturer alltid fint :) 

#gravid #trening #aktiv #livsstil #gravidtrening #svangerskap #fordeler #fødsel #barselstid #overskudd #glede #humør #søvn #balanse #hverdagen #statera
 






  • Kommenter her
    Tilkomstgruppen
    Design og koding: Ina Anjuta
    Statera Marit Ebeltoft

    Jeg er utdannet trening- og kostholdsveileder fra Tunsberg. Mamma til Julian (2), forlovet med Thomas og har en veldig koselig husky med navn Trym. Brenner for en balansert hverdag, også trenger det ikke være så avansert å gjøre noen forandringer som virkelig gir deg resultater! Statera er latinsk og betyr balanse - fordi verken for mye eller for lite av noe er bra for noen :)

    Kategorier

    Arkiv

    Siste innlegg

    Design og koding: Ina Anjuta