Kosthold i barnehage og skole (Statera)
Hjem Facebook Instagram

0

Kosthold i barnehage og skole

Det er nesten så det er litt vanskelig å skrive om dette tema, men bare fordi det er så viktig for meg. 
Jeg vil på ingen måte komme med pekefinger eller spre dårlig samvittighet med et slik innlegg, jeg ønsker å opplyse slik at hver enkelt kan gjøre seg opp sin mening - vel vitende om hva de gjør seg opp en mening om. 

Barna er i vekst og er i en kjempe viktig fase i livet sitt når de går i barnehagen og skolen. Så mye skal læres, nye ferdigheter og kunnskap. Dagene har et godt tempo og aktivitets nivået er relativt høyt. Kostholdet er derfor kjempeviktig! 

Det er mange effekter ved et stabilt blodsukker, så dette er ikke et tema bare for de med diabetes. 

Med å ha et stabilt blodsukker får vi :

  • Bedre humør
  • Bedre hjernefunksjon
  • Mindre søtsug
  • Bedre immunforsvar
  • Hormoner i balanse
  • Aktivte veksthormoner
  • God konsentrasjon
  • Vektkontroll
  • Bedre prestasjoner både fysisk og psykisk

Hva skjer hvis vi IKKE har et stabilt blodsukker? 
Hvis vi spiser for mye karbohydrater i forhold til fett og proteiner i et måltid stiger blodsukkeret. Kroppen reagerer med å pumpe ut insulin for å senke blodsukkeret til et lavere nivå som hjernen kan tolerere og fungere på. Blodsukkeret synker igjen, men blir for lavt.
Slike blodsukkersvingninger er en stor belastning/stress for kroppen.

Hvordan føler vi oss med lavt blodsukker? 

  • Hodepine
  • Tretthet
  • Svimmel
  • Økt fettlagring
  • Mangelsykdommer
  • Humørsvigninger 
  • Irritasjon / gråteanfall 
  • Uro i kroppen
  • Konsentrasjonsvansker

Når vi ser på effektene av et stabilt blodsukker og problemene vi opplever ved lavt blodsukker er det helt klart at et stabilt blodsukker er alfa omega for barn i barnehage og skole. 

Hva skal til da for å holde blodsukkeret stabilt? 
Balanserte måltider som inneholder fett, proteiner og grove karbohydrater. Et kosthold som er mer likt urkostholdet. Vi er genetisk tilpasset å spise som de gjorde for 100 000 år siden. Genforskning viser at menneskekroppen endrer seg utrolig langsomt, bare 0.02% per 40 000 år. 


Det er kanskje enklere om vi ser på hva som faktisk gjør at blodsukkeret blir ustabilt - hvitt mel og sukker i grove trekk. Da menes også fruktose. For i kroppen er sukker sukker, enten det kommer fra en sjokolade eller en banan. MEN og her er et stort men. Bananen har med seg mange andre næringsstoffer som sjokoladen ikke har, derfor er det helt fint å spise en banan for dag mens sjokoladen bør holdes til lørdagen. Grunnen til at jeg nevner fruktose her er fordi, en frukt alene er mest fruktsukker. Skal kroppen klare å ta opp de andre næringsstoffene, vitaminer og mineraler som er i frukten så vi en fettkilde. Mange vitaminer og mineraler er nemlig fettløselige noe som vil si at vi trenger fett for at næringsstoffene skal bli tatt opp i blodet. 
Hvis næringen ikke blir tatt opp i blodet så går maten igrunn rett gjennom og vi har ikke nytte av maten, uansett hvor sunn den egentlig er. Så dette er viktig. 

En typisk norsk kostholdsdag kan se slik ut : 

08:00 - kneipbrød med brelett og 1 servelatskive + 1 glass ekstra lett melk. 
12:00 - kneipbrød med baconost + 1 glass ekstra lett melk.
14:00 - 1/2 banan + 2 båter mandarin.
16:00 - toro gryterett med ris og bagetter.
19:00 - kneipbrød med brelett, syltetøy/ havregrøt + 1 glass ekstra lett melk.

Når vi kjapt ser over kostholdsdagen er det mye karbohydrater, sukker og veldig lite næring. Dette er typisk kost for mange familier i Norge idag, da også for barnehage og skoler.  

I tillegg til dette er det ofte sukker og sukkerkos, med 30 - 50 bursdager å feire iløpet av året i tillegg til solskinnsdager å andre feiringer blir det endel kake og is i barnehagen og på skolen. 
En sukkerfri barnehage vil legge vekt på kos i form av frukt og bær, sukkerfri kjeks, smoothie, grønnsaker med forskjellige dipper, farger og smaker. Absolutt ikke fri for kos, men fri for sukkerkok i hodet. 
Selv om det
bare er en is nå og da i barnehagen så kommer det på privaten i tillegg. Bursdager, selskap og helger når foreldrene selv har lyst til å kose seg med barna, plutselig er det dobbelt opp. La det heller være opp til foreldrene når de ønsker å sukre barna sine å kose seg med denne type søtt, ikke i barnehage og skoletiden. 


Et balansert kosthold hos barn og unge er særlig viktig mener jeg, å skape gode forutsetninger og legge til rette for utfordringene man møter i hverdagen. Overvekt og fedme blant barn er økt mye de siste årene sammenlignet med tall for 30  - 40 år siden. Vi må gå forran som gode eksempler, legge frem sunn og næringsrik mat, balansere måltidene slik at vi får optimal effekt av maten vår. 

#barn #ungdom #kosthold #utvikling #hjertesak #konsentrasjon #læreevne #hukommelse #humør #blodsukker #helse #blogg #statera #generasjon






  • Kommenter her
    Tilkomstgruppen
    Design og koding: Ina Anjuta
    Statera Marit Ebeltoft

    Jeg er utdannet trening- og kostholdsveileder fra Tunsberg. Mamma til Julian (2), forlovet med Thomas og har en veldig koselig husky med navn Trym. Brenner for en balansert hverdag, også trenger det ikke være så avansert å gjøre noen forandringer som virkelig gir deg resultater! Statera er latinsk og betyr balanse - fordi verken for mye eller for lite av noe er bra for noen :)

    Kategorier

    Arkiv

    Siste innlegg

    Design og koding: Ina Anjuta