Kosthold i barnehage og skole (Statera)
Hjem Facebook Instagram

0

Kosthold i barnehage og skole

Det er nesten s det er litt vanskelig skrive om dette tema, men bare fordi det er s viktig for meg. 
Jeg vil p ingen mte komme med pekefinger eller spre drlig samvittighet med et slik innlegg, jeg nsker opplyse slik at hver enkelt kan gjre seg opp sin mening - vel vitende om hva de gjr seg opp en mening om. 

Barna er i vekst og er i en kjempe viktig fase i livet sitt nr de gr i barnehagen og skolen. S mye skal lres, nye ferdigheter og kunnskap. Dagene har et godt tempo og aktivitets nivet er relativt hyt. Kostholdet er derfor kjempeviktig! 

Det er mange effekter ved et stabilt blodsukker, s dette er ikke et tema bare for de med diabetes. 

Med ha et stabilt blodsukker fr vi :

  • Bedre humr
  • Bedre hjernefunksjon
  • Mindre stsug
  • Bedre immunforsvar
  • Hormoner i balanse
  • Aktivte veksthormoner
  • God konsentrasjon
  • Vektkontroll
  • Bedre prestasjoner bde fysisk og psykisk

Hva skjer hvis vi IKKE har et stabilt blodsukker? 
Hvis vi spiser for mye karbohydrater i forhold til fett og proteiner i et mltid stiger blodsukkeret. Kroppen reagerer med pumpe ut insulin for senke blodsukkeret til et lavere niv som hjernen kan tolerere og fungere p. Blodsukkeret synker igjen, men blir for lavt.
Slike blodsukkersvingninger er en stor belastning/stress for kroppen.

Hvordan fler vi oss med lavt blodsukker? 

  • Hodepine
  • Tretthet
  • Svimmel
  • kt fettlagring
  • Mangelsykdommer
  • Humrsvigninger 
  • Irritasjon / grteanfall 
  • Uro i kroppen
  • Konsentrasjonsvansker

Nr vi ser p effektene av et stabilt blodsukker og problemene vi opplever ved lavt blodsukker er det helt klart at et stabilt blodsukker er alfa omega for barn i barnehage og skole. 

Hva skal til da for holde blodsukkeret stabilt? 
Balanserte mltider som inneholder fett, proteiner og grove karbohydrater. Et kosthold som er mer likt urkostholdet. Vi er genetisk tilpasset spise som de gjorde for 100 000 r siden. Genforskning viser at menneskekroppen endrer seg utrolig langsomt, bare 0.02% per 40 000 r. 


Det er kanskje enklere om vi ser p hva som faktisk gjr at blodsukkeret blir ustabilt - hvitt mel og sukker i grove trekk. Da menes ogs fruktose. For i kroppen er sukker sukker, enten det kommer fra en sjokolade eller en banan. MEN og her er et stort men. Bananen har med seg mange andre nringsstoffer som sjokoladen ikke har, derfor er det helt fint spise en banan for dag mens sjokoladen br holdes til lrdagen. Grunnen til at jeg nevner fruktose her er fordi, en frukt alene er mest fruktsukker. Skal kroppen klare ta opp de andre nringsstoffene, vitaminer og mineraler som er i frukten s vi en fettkilde. Mange vitaminer og mineraler er nemlig fettlselige noe som vil si at vi trenger fett for at nringsstoffene skal bli tatt opp i blodet. 
Hvis nringen ikke blir tatt opp i blodet s gr maten igrunn rett gjennom og vi har ikke nytte av maten, uansett hvor sunn den egentlig er. S dette er viktig. 

En typisk norsk kostholdsdag kan se slik ut : 

08:00 - kneipbrd med brelett og 1 servelatskive + 1 glass ekstra lett melk. 
12:00 - kneipbrd med baconost + 1 glass ekstra lett melk.
14:00 - 1/2 banan + 2 bter mandarin.
16:00 - toro gryterett med ris og bagetter.
19:00 - kneipbrd med brelett, syltety/ havregrt + 1 glass ekstra lett melk.

Nr vi kjapt ser over kostholdsdagen er det mye karbohydrater, sukker og veldig lite nring. Dette er typisk kost for mange familier i Norge idag, da ogs for barnehage og skoler.  

I tillegg til dette er det ofte sukker og sukkerkos, med 30 - 50 bursdager feire ilpet av ret i tillegg til solskinnsdager andre feiringer blir det endel kake og is i barnehagen og p skolen. 
En sukkerfri barnehage vil legge vekt p kos i form av frukt og br, sukkerfri kjeks, smoothie, grnnsaker med forskjellige dipper, farger og smaker. Absolutt ikke fri for kos, men fri for sukkerkok i hodet. 
Selv om det
bare er en is n og da i barnehagen s kommer det p privaten i tillegg. Bursdager, selskap og helger nr foreldrene selv har lyst til kose seg med barna, plutselig er det dobbelt opp. La det heller vre opp til foreldrene nr de nsker sukre barna sine kose seg med denne type stt, ikke i barnehage og skoletiden. 


Et balansert kosthold hos barn og unge er srlig viktig mener jeg, skape gode forutsetninger og legge til rette for utfordringene man mter i hverdagen. Overvekt og fedme blant barn er kt mye de siste rene sammenlignet med tall for 30  - 40 r siden. Vi m g forran som gode eksempler, legge frem sunn og nringsrik mat, balansere mltidene slik at vi fr optimal effekt av maten vr. 

#barn #ungdom #kosthold #utvikling #hjertesak #konsentrasjon #lreevne #hukommelse #humr #blodsukker #helse #blogg #statera #generasjon






  • Kommenter her
    Tilkomstgruppen
    Design og koding: Ina Anjuta
    Statera Marit Ebeltoft

    Jeg er utdannet trening- og kostholdsveileder fra Tunsberg. Mamma til Julian (2), forlovet med Thomas og har en veldig koselig husky med navn Trym. Brenner for en balansert hverdag, ogs trenger det ikke vre s avansert gjre noen forandringer som virkelig gir deg resultater! Statera er latinsk og betyr balanse - fordi verken for mye eller for lite av noe er bra for noen :)

    Kategorier

    Arkiv

    Siste innlegg

    Design og koding: Ina Anjuta