Sommerforkjølelse og immunforsvar mot mørketiden (Statera)
Hjem Facebook Instagram

0

Sommerforkjølelse og immunforsvar mot mørketiden

Er du en av de som er tatt av sommerforkjølelsen? 
Her skal du få noen tips til hvordan kostholdet og kosttilskudd kan hjelpe for å holde både virus og bakterier unna men også hva du kan gjøre om du allerede ligger å hoster å harker. 

Vi går mørkere og kaldere tider i møte, snart er sommerferien over og høsten skal tre inn. Utover høsten og vinteren står gjerne virusinfeksjonene på rekke og rad å venter særlig på de små i barnehagen og skolen. Disse rådene kan du ta med deg videre og vite at du har iallefall gjort ditt! 

For mange er det rett og slett ikke nok å bare spise variert og passe sunt, noen ganger er kosttilskudd nødvendig. La oss se litt på det. 

Du bør alltid spise variert og ha et kosthold som passer til din helse og din hverdag. Med variert mat får vi utviklet smakssansene våre samtidig som vi får i oss forskjellige vitaminer og mineraler som vi trenger for å ha et godt fungerende immunforsvar. 


For eksempel kan vi se litt på omega 3, en god fettsyrebalanse er kjempeviktig for immunforsvaret våre. Alle cellene i kroppen din trenger omega 3! Dette er en fettsyre vi ikke klarer å lage nok av i kroppen selv og trenger å tilføre via kostholdet vårt. Dagens kosthold er naturlig rik på omega 6 og har en ganske lav verdi av omega 3 i forhold til. Dette skaper en ubalanse. Du kan lese litt mer om fettsyrebalansen her. 
Det er altså anbefalt å ha et 5:1 forhold mellom omega 6 og omega 3, dagens kosthold gjør at vi ligger på en fordeling som ser slik ut - 20:1. Alt for mye omega 6 i forhold til omega 3. Da kan man si at vi spiser oss syke. 

D vitamin er et annet vitamin som er viktig for immunforsvaret vårt. D vitamin er et fettløselig vitamin noe som betyr at det trenger en fettkilde for å bli tatt opp i kroppen slik at du og din kropp har nytte av vitaminet. D vitamin er idag tilsatt lett melk, ekstra lett fettfri melk og andre lettprodukter. Så å si uten grunn. Hvor mye D vitamin kan du ta opp fra en fettfattig matvare? Fint lite. 
Også D vitaminen som selges her i Norge har en rimelig lav dosering mot det de fleste av oss trenger. 
Er du usikker kan du enkelt gå til legen å måle ditt D vitamin nivå, ta noe skikkelig tilskudd som denne og etter en mnd eller tre gå tilbake å sjekke D vitamin nivået ditt. Du har mest sannsynlig fått litt bedre nivåer uten at du er faretruende høyt oppe på referanseområdet. En person med skikkelig D vitamin mangel som bruker D vitamin på resept her i Norge merker skjeldent noe særlig bedring etter flere måneders bruk, og lavt D vitamin nivå gjør at vi blir fort og ofte syk og føler oss generelt veldig sliten. 
Det vil også lønne seg å bytte ut lettproduktene til de orginale fullfetts produktene både med tanke på D vitamin og fettsyrene i punktet over. 
Referanseområdet til D vitamin er 50 - 150 nmol/L, og du bør helst ligge i den øvre grensen på 100 - 150 nmol/L. 

Probiotika er viktig. 70% av immunforsvaret vårt sitter nettopp i tarmen så å ta vare på beboerne våre der nede er lurt. Et godt tilskudd med magesyrebakterier er kjekt å ta for å holde immunforsvaret oppe. Her kan du enten kjøpe probiotisk pulver eller kapsler, du kan lage en melkefri yoghurt med gode bakterier i, fermentert mat som surkål, kombucha og vannkefir eller bruke ferdige syrnete produkter fra butikken. Slike som yoghurt og kulturmelk. 
Her kan det også nevnes at det kan lønne seg å huske på hvilken mat som forer de dårlige tarmbakteriene og slik at man kan sulte de ut å heller ha en overvekst av gode tarmbakterier og ikke de dårlige. De dårlige elsker poffmat som sukker og raske karbohydrater som hvitt mel - brus, loff, sjokolade, potetgull, iste, is, baguetter etc. 

C vitamin er et vitamin vi er godt kjent med når det kommer til immunforsvaret og et vitamin mange sverger til når forkjølelsen begynner å melde seg. Og det er helt fint, men skal du ha effekt av C vitamin tilskuddet må du ta en liten "overdose" når forkjølelsen kiler i halsen. En vedlikeholdsdose er på 200 mg, er du forkjøla kan det være kroppen din trenger opp mot 3 GRAM. Et annet triks å huske på er at all C vitamin ikke skal tas på en gang men heller fordelt utover dagen for at du skal få best effekt. C vitamin er et vannløselig vitamin og for mye C vitamin vil kroppen enkelt kvitte seg med selv enten via urin eller vise seg som løs avføring. Start gjerne med 4 - 600 mg C vitamin 3 ganger om dagen, ingen løs mage av dette kan du øke doseringen 800 mg X 3 per dag. 

Et gammelt vidundermiddel å bruke er epleside eddik. Ta en kork av denne på morgenen og du hjelper både immunforsvaret og fordøyelsen din. Den kan gjøre deg mindre oppblåst men den er også super for å drepe virus. Eplesider eddiken skal få seg et eget innlegg mot høsten ;) Kan blande den ut i smoothie, vann eller saft - en shot er fort overstått. 

Er du allerede forkjølet eller sliter med en annen virus infeksjon vil C vitamin sammen med selen være en god ide, de to ilag bekjemper virusinfeksjoner mye raskere. Følg doseringen på boksen til selen. 

Kan du huske fra filmer og bøker at den syke ofte får besøk som kommer med nudle eller kylling suppe? Det er heller ikke helt uten grunn, suppen er ofte et symbol på kjøttkraft og den har mange gode egenskaper når det kommer til din helse! 

Er du sår i halsen kan en kopp kokende vann med noen biter ingefær og sitron + 1 ts propolis eller skogshonning være veldig fint. 
Er du syk bør du selvsagt også hvile til du føler deg bedre, kroppen trenger ofte fri fra trening for å fokusere på å bli frisk. Noen praktiserer "over snipp" metoden, noe som vil si at er sykdommen din plassert over din egen nesetipp kan du trene - hodepine, snørr, øye og øre. Under snippen ved lungebetennelse, feber i kroppen, magesyke vil trening være en dårlig ide. 

En annen lur ting du kan gjøre for å unngå å bli smittet eller smitte videre er den gode gamle håndvasken. 
Vask hendene godt og du er godt sikret mot diverse viruser som kommer snikende når mørketiden hilser på. 
Test også ut en og annen super smoothie med mye godsaker i som støtter opp immunforsvaret ditt :) Den grønne og den lilla er nydelige.

Det beste er å pleie immunforsvar og kropp litt hver dag, men er du allerede syk så god bedring, jeg håper tipsene mine kommer godt med utover de mørkere månedene :)

#immunforsvar #godbedring #blogg #statera #forkjølelse #virus #sykdom #helse #livsstil #vitaminer #mineraler #kosttilskudd #calanusoil






  • Kommenter her
    Tilkomstgruppen
    Design og koding: Ina Anjuta
    Statera Marit Ebeltoft

    Jeg er utdannet trening- og kostholdsveileder fra Tunsberg. Mamma til Julian (2), forlovet med Thomas og har en veldig koselig husky med navn Trym. Brenner for en balansert hverdag, også trenger det ikke være så avansert å gjøre noen forandringer som virkelig gir deg resultater! Statera er latinsk og betyr balanse - fordi verken for mye eller for lite av noe er bra for noen :)

    Kategorier

    Arkiv

    Siste innlegg

    Design og koding: Ina Anjuta