Statera -
Hjem Facebook Instagram

0

Kombucha er fermentert svart eller grønn te. Det vil si at teen er kokt som vanlig, tilsatt sukker og deretter en bakteriekultur kalt en scooby. Kombuchaen står i romtemperatur og fermenterer i 1 - 3 uker før du kan etter -fermentere med ønsket smak og deretter oppbevare i kjøleskapet. 

Alle kan drikke kombucha, men barn under 3 år har nok ikke den nytten av kombucha samt at man bør være litt forsiktig siden kombucha er en ganske kraftig drikk for kroppen. 
Kombucha lages med en bakteriekultur så dette en drikk som er veldig bra for fordøyelsen. Den har en probiotisk effekt samtidig som den inneholder litt av glukuronsyren som er avgiftende. Det vil si at kombucha også hjelper leveren med avgiftningsoppgaver. Så om du sliter med fordøyelsen kan kombucha være en vidunderdrikk! :) 

Hvor mye kombucha du bør drikke hver dag varierer litt på hvilken effekt du vil ha. Har du et følsomt fordøyelses system er det nok med 0.5 - 1 dl per dag. Er du ute etter detox effekten bør du drikke 1.5 dl på tom mage om morgenen, også kan du drikke 1 - 2 glass til iløpet av dagen. 
Kombucha sies også å styrke immunforsvare, stabilisere blodsukkeret og hjelpe på vektnedgang. 

Hvis du lager kombuchaen din selv får du mye mer for mye mindre, den er både billigere og mer næringsrik den du lager selv. 

Dette trenger du :

  • Svart te
  • Sukker
  • Scooby
  • En starter
  • Glasskrokke
  • Flaske til oppbevaring 

Begynn med å koke opp teen, 3 poser te og 3 ss sukker per liter vann. Jeg lagde 2 liter så jeg hadde 6 poser te og 6 ss sukker. 
Jeg kokte opp vann i vannkokeren, la teposene i vannet og rørte ut sukkeret. Så lot jeg teen stå å trekke over natten slik at den ble nedkjølt samtidig. Teen blir ikke for sterk selv om den trekker så lenge, dette tar fermenteringen seg av. 

Dagen etter tar du ut teposene, heller teen over i en glasskrukke, jeg brukte et stort norgesglass. Glasskrukkene og flaskene du skal bruke etterpå for å oppbevare kombuchaen kan du sterilisere ved å helle kokende vann i de, dette er for å unngå mugg under fermentering. Så heller du scoobyen og starteren nedi glasskrukken. 
Starteren er væsken som scoobyen har ligget i, altså en ferdig fermentert kombucha. Denne væsken er nødvendig for at kombuchaen skal starte fermenteringen, du trenger minst 1 dl av denne.  Når du har scoobyen i teen vil den kanskje flyte på toppen, synke eller ligge midt i, uansett så er det greit. 

Så har du et kaffefilter eller en tynn kjøkkenklut over krukken, fester med hyssing eller et strikk. Dette er bare for å forhindre at fluer og andre ting havner nedi teen mens den står å fermenterer, det må ikke være tett. Kombuchaen trenger luft for å gjøre jobben sin. Sett kombuchaen litt bort, på en hylle, i et skap eller på en bod. Et sted der den får stå passe uforstyrret. Her skal kombuchaen stå i 1 - 3 uker. På sommeren går fermenteringen fortere enn på vinteren for da er det gjerne varmere. 

Etter ca 10 dager vil det vokse frem en ny scooby, en scoobybaby. For hver gang du setter en ny runde med kombucha vil du få en ny scoobybaby. Du kan bruke de til å sette flere batcher med kombucha, gi de vekk eller lage deg et kombuchahotell for å lagre scoobyene. 

Når kombuchaen er ferdig fermentert tar du ut scooby mor og baby og legger de i et kombuchahotell mens du heller kombuchaen over på flasker. 
Nå kan du etter-fermentere kombuchaen din med den smaken du ønsker. Tilsett bær, tørket frukt, ingefær eller sitron. 
Når kombuchaen etter-fermenterer lar du den stå på kjøkkenbenken 1 - 2 dager før du setter den inn i kjøleskapet. Se til å lette på korken en gang om dagen siden det dannes endel kulsyrer :) 

Er du usikker på om kombuchaen din er ferdig fermentert kan du kjøpe pH strips på apoteket og måle, ferdig kombucha skal ha pH på 4. Når du måler pHen tar du litt av kombuchaen over i et glass og måler, ikke direkte ned i glasskrukken hvor teen står å fermenteres. 

Kombuchahotell -  for å oppbevare scoobybabyene lager du et hotell. Da tar du en ny glasskrukke og legger scoobyene over i den ( alle sammen) også heller du kombucha over de, 1- 2 dl er nok. Ca en gang i mnd heller du over litt  ny søtet svart te, dette for å unngå at de tørker ut. Så kan du la scoobyene stå på en hylle eller i et skap til du skal bruke de i fermentering igjen. Slik kan scoobyene stå i hotell i ca 1 år sålenge du husker å fylle på med te til de. 

Har du smakt kombucha, hva synes du? Om du har spørsmål er det bare å bruke kommentarfeltet :) 

  • 0

    Yoga for barn blir mer og mer populært. Om barnet observerer deg gjøre yoga vil de kanskje bli nysgjerrig og bli med.
    Så hermer de litt og gjør så godt de kan, og DET er godt nok.


    For barn blir veldig fort flinke i yoga, fordi de er myke og syns det er gøy.Yoga gir god mulighet for selvtillit og mestringsfølelse.


    "Det er kun fra trygghet at glede kan skapes i egen kropp,  og at vi kan få det godt med oss selv både som barn og voksne"


    Og det er det yoga handler om. Fri deg selv fra tanker og ideèr om at noe må se ut på en spesiell måte eller fri oss fra alt vi burde gjøre.
    Og sånn er barn, litt mer fri enn oss voksne. Dette gjør at vi kan la barna holde på uten å øve og korrigere noe, bare la det være.
    Kanskje er det tiden for å finne frem barnet i deg selv, lek deg litt på matten og vær sammen med barna dine. Gjør det som faller deg inn, det som kjennes godt ut for din kropp her og nå.

    Økt konsentrasjon og balanse mellom venstre og høyre hjernehalvdel gjør at øvelsen fører til økt læringsevne.Yoga passer for alle, særlig har man sett gode effekter for barn med spesielle utfordringer. Enten barn med ADHD, om man har problemer med konsentrasjonen eller er mye stresset og anspent av dagens hverdags stress. Det gir også god balanse og godt fokus. Vi trener litt på pust og teknikk, så det er både fysisk og mentalt.

    Det kan være greit å begynne med noen enkle yoga øvelser, korte ned på tiden per øvelse slik at barna kan gjøre de sammen med deg. Jo eldre barna er jo lengre tid kan man bruke per øvelse slik at de får utfordret seg litt. Yoga skal aldri være vondt.
    Ordet yoga betyr direkte oversatt ? å føre sammen?. Og det er det man gjør i yoga, man fører sammen kropp og sjel, husker på at det er ikke to forskjellige ting men noe som hører sammen.


    Evnen til å tolerere egne tanker og følelser blir større, reduserer stress, økt selvtillit, bedre konsentrasjon, mer avspenning, økt bevegelighet, økt styrke, økt forbrenning, økt kropps kontroll, bedre holdning, bedre pustemønster og mindre risiko for belastningslidelser i rygg, skuldre, nakke og mage er effekter av yoga.

  • 0

    Matintoleranse og allergi er to forskjellige ting. Med en allergi kommer reaksjonen somregel etter kort tid, mens med en intoleranse kan det ta inntil 72 timer før du får en reaksjon. Dette gjør det ofte vanskelig å vite nøyaktig hva du er intolerant mot, og faktisk koble symptomene dine til en intoleranse i det hele tatt. 

    Matvareintoleranse måled med matspesifikke igG - antistoffer i blodet, en allergi prøve måles med igE - antistoffer.
    IgG antistoffet danner immunkomplekser som frakter seg rundt om i blodet. Disse kan feste seg hvor som helst i kroppen og gi problemer. Dette er årsaken til at leddsmerter feks kan være en matintoleranse og ikke leddgikt som legen kanskje ville anntatt. 

    Symptomer på matvareintoleranse kan som sagt være mange og vanskelige å oppdage, her er en liste over vanlige symptomer :

    • Oppblåst
    • Vann i kroppen
    • Hyppige infeksjoner
    • Eksem
    • Fordøyelsesplager
    • Leddproblemer
    • Utmattet, trøtt
    • Konsentrasjonsvansker
    • Hodepine
    • Overvekt eller undervekt
    • Hudproblemer som uren hud eller kløe
    • Betennelser i kroppen

    I tarmen vår har vi en slimhinne som er tett, denne slimhinnen slipper bare gjennom snille partikler som vitaminer, mineraler, aminosyrer og vann. Hvis vi har en intoleranse har det blitt sprekk i denne tarmslimhinnen, noe som gjør at ufordøyd mat og proteiner lekker ut i blodbanen. 
    Immunforsvaret vårt oppfatter ofte dette som en inntrenger og prøver å beskytte oss med å gå til angrep. Det blir produsert en overflod av antistoffer mot allergener fra mat, for eksempel mot melkeprotein, egg eller gjær. Disse antistoffene binder seg direkte på matpartiklene som lekker ut i blodbanen og danner immunkomplekser. Når det blir nok mange slike immunkomplekser rundt om i blodet sender kroppen ut fagocyttene som skal rydde opp i dette. Når dette skjer sender immunforsvaret ut en alarm om at her er det noe galt, vi opplever derfor symptomer. 

    Ufordøyd mat skal ikke være i blodbanene våre, men kommer seg dit via matpartiklene som lekker gjennom en tarm som ikke er helt tilfreds. Når de er kommet over i blodbanen dannes immunkomplekser. Fagocyttene sendes ut for å fjerne immunkompleksene, de spiser de opp, fagocyttene vokser og blir store, sprekker og kroppen må danne histaminer. Dermed har vi en reaksjon, en betennelse i kroppen. 

    Det er mange tilstander som kan forverres eller forårsakes av en matintoleranse, det trenger ikke engang ha med fordøyelsen din å gjøre. 
    Her er noen av de mest vanlige tilstandene som kan forårsakes eller forverres av en forsinket matvarintoleranse : 

    • Høysnue utenom pollensesongen
    • Bekhterev
    • Nervøsitet, engstelse, panikkangst
    • Astma
    • ADHD
    • Autisme
    • Depresjoner
    • Diabetes type 1
    • Eksem
    • Utmattelse
    • Leddgikt
    • Hodepine
    • Søvnforstyrrelser

    Ofte opplever vi også å nesten være avhengig av de matvarene vi ikke tåler, nesten så vi bare må ha de. 
    Om du regelmessig inntar matvaren du er intolerant mot vil immunforsvaret være på vakt til enhver tid, etter en stund klarer vi ikke reagere like sterkt lengre selv om matvaren er minst like skadelig. Om vi da venter med å spise matvaren og prøver etter noen uker kan vi forvente en mer kraftig reaksjon, da har immunforsvaret fått en pause og er klar til å reagere sterkt slik det i utgangspunktet skal når det møter på en inntrenger. 

    Noen får matvareintoleranse fordi de allerede har fordøyelsesplager slik som lekk tarm eller en ubalanse i tarmfloraen vår, andre fordi de har en lav næringsstatus - altså at maten vi spiser er sterkt bearbeidet og inneholder lite næring til kroppen. Alkohol, stress og medisiner som syrenøytraliserende, antibiotika og betennelsesdempende ( NSAIDS) er også faktorer som spiller inn. 


     

    Rask vektøkning med mye vann i kroppen kan være en tydelig indikasjon på at du får i deg noe du ikke bør. Når histaminet skilles ut i kroppen under en reaksjon gjøres de små blodkarrene mer lekk. Det gjør at de hvite blodcellene inn til immunforsvaret vårt kan trekke inn i vevet ditt, når dette skjer følger ofte væske med, så om du ofte spiser en matvare du ikke tåler og kroppen får denne reaksjonen gang på gang kan du bokstavelig talt bli fylt med vann. 
    En annen årsak til at du går opp i vekt ved en matintoleranse kan være at slike reaksjoner skaper mye avfallsstoffer. Dette er det leveren som skal ta seg av, men blir det for mye arbeid sendes giftstoffene dit de gjør minst skade, nemlig i fettcellene. Dette gjør det vanskeligere for kroppen å bryte ned fettet til energi og desmer fett holdes tilbake og gjør vektnedgangen vanskeligere. 


     

    Er det vanskelig å finne synderen i maten kan det være aktuelt å ta en matvareintoleransetest. Dette gjøres enkelt med et stikk i fingeren. 
    Må det være slik for alltid? Nei det må ikke det. Tarmen kan repareres, slimhinnen kan styrkes men det krever ofte både tid og tålmodighet, alt fra 3 mnd til 2 år. 
    Håper dette var oppklarende, jeg samarbeider med yorktest og tilbyr intoleransetester. 

    Ønsker du veiledning fra meg kan du ta kontakt på epost marit@kostholdsveiledning.net

  • 0

    Dette er rart, å sitte her å skrive til deg. 
    Men jeg tenkte jeg sku presentere meg iallefall. Jeg heter Marit er 25 år og bor på Stokmarknes.
    Her bor jeg sammen med Thomas som er min samboer, Julian som er sønnen vår og Trym som er huskyen vår.

    Jeg har så lenge jeg kan huske kunne si " jeg har vondt i magen". Dette har ført til utallige legebesøk og sykehus besøk med gastroskopier hit og dit. 
    I 2013 hadde jeg fått diagnosen irritabel tarm syndrom, og bestemte meg for å lære mer om kosthold.
    I januar 2014 begynte jeg på Tunsberg og studerte kostholdsveiledning og treningsveiledning.


    Jeg ble gravid like etter skolestart og brukte litt av permisjonen til å bli ferdig med skolen. Så startet jeg en facebook side og en hjemmeside slik at jeg kunne jobbe hjemmefra med kostholdsveiledningen. 
    I år har jeg registrert enmannsforetak og velger å satse alt på å få jobbe med det jeg elsker. Mat som medisin, mat for hvert enkelt menneske, slik at du kan bli en bedre deg og få balanse i hverdagen. Og jeg vil gjerne vise deg at det ikke er uoverkommelig!

    Ønsker du å få veiledning fra meg kan du sende meg en epost på marit@kostholdsveiledning.net

  • 0

    Statera er latinsk og betyr balanse - fordi verken for mye eller for lite av noe er bra for noen. 
    Jeg er utdannet trening- og kostholdsveileder, med denne bloggen ønsker jeg å nå ut til flere av dere og dele litt på kunnskapen underveis. 
    Det skal være enkelt å leve sunt, og du fortjener å få tilgang på den beste versjonen av deg. 

    Min kostholdsfilosofi - 

    Næringsrik mat, ikke tell kalorier.
    Fett og proteiner i hvert måltid. 
    Begrens karbohydrat inntaket, særlig i form av hvitt mel og sukker.
    Velg ren og usminket mat, gjerne økologisk. 
    Fokus på det du bør spise mer av og alt det gode mat gjør for kroppen din. 
    Stabilt blodsukker. 
    Godt fungerende fordøyelse. 
    Drikk som tørsten tilsier. 
    Spis når sulten melder seg, optimalt 4 - 6 timer mellom måltidene. 

     

    Jeg jobber med irritabel tarm, intoleranse og allergi, diabetes kost, revmatiker kost, råd til mat og trening i svangerskap og den første mamma tiden, babyens mat og matintroduksjon, kosttilskudd / mangeltilstander, stoffskifte kost, problemer med fordøyelsen ? forstoppelse , diare , luft.
    Difuse problemer som akne, eksem, humørsvigninger, hodepine, sure oppstøt, halsbrann, trøtthet, slitenhet, kramper, ømme muskler og ledd , infeksjoner og betennelser i kroppen, dårlig ånde, søvnforstyrrelser, dårlig konsentrasjon og hukommelse, søtsug osv.
    Manglende treningsresultater, variert trening, smartere trening og mental trening. 


     

    Ønsker du å komme til veiledning hos meg kan du sende meg en epost på marit@kostholdsveiledning.net



     

  • Statera Marit Ebeltoft

    Jeg er utdannet trening- og kostholdsveileder fra Tunsberg. Mamma til Julian (2), forlovet med Thomas og har en veldig koselig husky med navn Trym. Brenner for en balansert hverdag, også trenger det ikke være så avansert å gjøre noen forandringer som virkelig gir deg resultater! Statera er latinsk og betyr balanse - fordi verken for mye eller for lite av noe er bra for noen :)

    Kategorier

    Arkiv

    Siste innlegg

    Design og koding: Ina Anjuta