Statera -
Hjem Facebook Instagram

0

Kombucha er fermentert svart eller grnn te. Det vil si at teen er kokt som vanlig, tilsatt sukker og deretter en bakteriekultur kalt en scooby. Kombuchaen str i romtemperatur og fermenterer i 1 - 3 uker fr du kan etter -fermentere med nsket smak og deretter oppbevare i kjleskapet. 

Alle kan drikke kombucha, men barn under 3 r har nok ikke den nytten av kombucha samt at man br vre litt forsiktig siden kombucha er en ganske kraftig drikk for kroppen. 
Kombucha lages med en bakteriekultur s dette en drikk som er veldig bra for fordyelsen. Den har en probiotisk effekt samtidig som den inneholder litt av glukuronsyren som er avgiftende. Det vil si at kombucha ogs hjelper leveren med avgiftningsoppgaver. S om du sliter med fordyelsen kan kombucha vre en vidunderdrikk! :) 

Hvor mye kombucha du br drikke hver dag varierer litt p hvilken effekt du vil ha. Har du et flsomt fordyelses system er det nok med 0.5 - 1 dl per dag. Er du ute etter detox effekten br du drikke 1.5 dl p tom mage om morgenen, ogs kan du drikke 1 - 2 glass til ilpet av dagen. 
Kombucha sies ogs styrke immunforsvare, stabilisere blodsukkeret og hjelpe p vektnedgang. 

Hvis du lager kombuchaen din selv fr du mye mer for mye mindre, den er bde billigere og mer nringsrik den du lager selv. 

Dette trenger du :

  • Svart te
  • Sukker
  • Scooby
  • En starter
  • Glasskrokke
  • Flaske til oppbevaring 

Begynn med koke opp teen, 3 poser te og 3 ss sukker per liter vann. Jeg lagde 2 liter s jeg hadde 6 poser te og 6 ss sukker. 
Jeg kokte opp vann i vannkokeren, la teposene i vannet og rrte ut sukkeret. S lot jeg teen st trekke over natten slik at den ble nedkjlt samtidig. Teen blir ikke for sterk selv om den trekker s lenge, dette tar fermenteringen seg av. 

Dagen etter tar du ut teposene, heller teen over i en glasskrukke, jeg brukte et stort norgesglass. Glasskrukkene og flaskene du skal bruke etterp for oppbevare kombuchaen kan du sterilisere ved helle kokende vann i de, dette er for unng mugg under fermentering. S heller du scoobyen og starteren nedi glasskrukken. 
Starteren er vsken som scoobyen har ligget i, alts en ferdig fermentert kombucha. Denne vsken er ndvendig for at kombuchaen skal starte fermenteringen, du trenger minst 1 dl av denne.  Nr du har scoobyen i teen vil den kanskje flyte p toppen, synke eller ligge midt i, uansett s er det greit. 

S har du et kaffefilter eller en tynn kjkkenklut over krukken, fester med hyssing eller et strikk. Dette er bare for forhindre at fluer og andre ting havner nedi teen mens den str fermenterer, det m ikke vre tett. Kombuchaen trenger luft for gjre jobben sin. Sett kombuchaen litt bort, p en hylle, i et skap eller p en bod. Et sted der den fr st passe uforstyrret. Her skal kombuchaen st i 1 - 3 uker. P sommeren gr fermenteringen fortere enn p vinteren for da er det gjerne varmere. 

Etter ca 10 dager vil det vokse frem en ny scooby, en scoobybaby. For hver gang du setter en ny runde med kombucha vil du f en ny scoobybaby. Du kan bruke de til sette flere batcher med kombucha, gi de vekk eller lage deg et kombuchahotell for lagre scoobyene. 

Nr kombuchaen er ferdig fermentert tar du ut scooby mor og baby og legger de i et kombuchahotell mens du heller kombuchaen over p flasker. 
N kan du etter-fermentere kombuchaen din med den smaken du nsker. Tilsett br, trket frukt, ingefr eller sitron. 
Nr kombuchaen etter-fermenterer lar du den st p kjkkenbenken 1 - 2 dager fr du setter den inn i kjleskapet. Se til lette p korken en gang om dagen siden det dannes endel kulsyrer :) 

Er du usikker p om kombuchaen din er ferdig fermentert kan du kjpe pH strips p apoteket og mle, ferdig kombucha skal ha pH p 4. Nr du mler pHen tar du litt av kombuchaen over i et glass og mler, ikke direkte ned i glasskrukken hvor teen str fermenteres. 

Kombuchahotell -  for oppbevare scoobybabyene lager du et hotell. Da tar du en ny glasskrukke og legger scoobyene over i den ( alle sammen) ogs heller du kombucha over de, 1- 2 dl er nok. Ca en gang i mnd heller du over litt  ny stet svart te, dette for unng at de trker ut. S kan du la scoobyene st p en hylle eller i et skap til du skal bruke de i fermentering igjen. Slik kan scoobyene st i hotell i ca 1 r slenge du husker fylle p med te til de. 

Har du smakt kombucha, hva synes du? Om du har sprsml er det bare bruke kommentarfeltet :) 

  • 0

    Yoga for barn blir mer og mer populrt. Om barnet observerer deg gjre yoga vil de kanskje bli nysgjerrig og bli med.
    S hermer de litt og gjr s godt de kan, og DET er godt nok.


    For barn blir veldig fort flinke i yoga, fordi de er myke og syns det er gy.Yoga gir god mulighet for selvtillit og mestringsflelse.


    "Det er kun fra trygghet at glede kan skapes i egen kropp,  og at vi kan f det godt med oss selv bde som barn og voksne"


    Og det er det yoga handler om. Fri deg selv fra tanker og ider om at noe m se ut p en spesiell mte eller fri oss fra alt vi burde gjre.
    Og snn er barn, litt mer fri enn oss voksne. Dette gjr at vi kan la barna holde p uten ve og korrigere noe, bare la det vre.
    Kanskje er det tiden for finne frem barnet i deg selv, lek deg litt p matten og vr sammen med barna dine. Gjr det som faller deg inn, det som kjennes godt ut for din kropp her og n.

    kt konsentrasjon og balanse mellom venstre og hyre hjernehalvdel gjr at velsen frer til kt lringsevne.Yoga passer for alle, srlig har man sett gode effekter for barn med spesielle utfordringer. Enten barn med ADHD, om man har problemer med konsentrasjonen eller er mye stresset og anspent av dagens hverdags stress. Det gir ogs god balanse og godt fokus. Vi trener litt p pust og teknikk, s det er bde fysisk og mentalt.

    Det kan vre greit begynne med noen enkle yoga velser, korte ned p tiden per velse slik at barna kan gjre de sammen med deg. Jo eldre barna er jo lengre tid kan man bruke per velse slik at de fr utfordret seg litt. Yoga skal aldri vre vondt.
    Ordet yoga betyr direkte oversatt ? fre sammen?. Og det er det man gjr i yoga, man frer sammen kropp og sjel, husker p at det er ikke to forskjellige ting men noe som hrer sammen.


    Evnen til tolerere egne tanker og flelser blir strre, reduserer stress, kt selvtillit, bedre konsentrasjon, mer avspenning, kt bevegelighet, kt styrke, kt forbrenning, kt kropps kontroll, bedre holdning, bedre pustemnster og mindre risiko for belastningslidelser i rygg, skuldre, nakke og mage er effekter av yoga.

  • 0

    Matintoleranse og allergi er to forskjellige ting. Med en allergi kommer reaksjonen somregel etter kort tid, mens med en intoleranse kan det ta inntil 72 timer fr du fr en reaksjon. Dette gjr det ofte vanskelig vite nyaktig hva du er intolerant mot, og faktisk koble symptomene dine til en intoleranse i det hele tatt. 

    Matvareintoleranse mled med matspesifikke igG - antistoffer i blodet, en allergi prve mles med igE - antistoffer.
    IgG antistoffet danner immunkomplekser som frakter seg rundt om i blodet. Disse kan feste seg hvor som helst i kroppen og gi problemer. Dette er rsaken til at leddsmerter feks kan vre en matintoleranse og ikke leddgikt som legen kanskje ville anntatt. 

    Symptomer p matvareintoleranse kan som sagt vre mange og vanskelige  oppdage, her er en liste over vanlige symptomer :

    • Oppblst
    • Vann i kroppen
    • Hyppige infeksjoner
    • Eksem
    • Fordyelsesplager
    • Leddproblemer
    • Utmattet, trtt
    • Konsentrasjonsvansker
    • Hodepine
    • Overvekt eller undervekt
    • Hudproblemer som uren hud eller kle
    • Betennelser i kroppen

    I tarmen vr har vi en slimhinne som er tett, denne slimhinnen slipper bare gjennom snille partikler som vitaminer, mineraler, aminosyrer og vann. Hvis vi har en intoleranse har det blitt sprekk i denne tarmslimhinnen, noe som gjr at ufordyd mat og proteiner lekker ut i blodbanen. 
    Immunforsvaret vrt oppfatter ofte dette som en inntrenger og prver beskytte oss med g til angrep. Det blir produsert en overflod av antistoffer mot allergener fra mat, for eksempel mot melkeprotein, egg eller gjr. Disse antistoffene binder seg direkte p matpartiklene som lekker ut i blodbanen og danner immunkomplekser. Nr det blir nok mange slike immunkomplekser rundt om i blodet sender kroppen ut fagocyttene som skal rydde opp i dette. Nr dette skjer sender immunforsvaret ut en alarm om at her er det noe galt, vi opplever derfor symptomer. 

    Ufordyd mat skal ikke vre i blodbanene vre, men kommer seg dit via matpartiklene som lekker gjennom en tarm som ikke er helt tilfreds. Nr de er kommet over i blodbanen dannes immunkomplekser. Fagocyttene sendes ut for fjerne immunkompleksene, de spiser de opp, fagocyttene vokser og blir store, sprekker og kroppen m danne histaminer. Dermed har vi en reaksjon, en betennelse i kroppen. 

    Det er mange tilstander som kan forverres eller forrsakes av en matintoleranse, det trenger ikke engang ha med fordyelsen din gjre. 
    Her er noen av de mest vanlige tilstandene som kan forrsakes eller forverres av en forsinket matvarintoleranse : 

    • Hysnue utenom pollensesongen
    • Bekhterev
    • Nervsitet, engstelse, panikkangst
    • Astma
    • ADHD
    • Autisme
    • Depresjoner
    • Diabetes type 1
    • Eksem
    • Utmattelse
    • Leddgikt
    • Hodepine
    • Svnforstyrrelser

    Ofte opplever vi ogs nesten vre avhengig av de matvarene vi ikke tler, nesten s vi bare m ha de. 
    Om du regelmessig inntar matvaren du er intolerant mot vil immunforsvaret vre p vakt til enhver tid, etter en stund klarer vi ikke reagere like sterkt lengre selv om matvaren er minst like skadelig. Om vi da venter med spise matvaren og prver etter noen uker kan vi forvente en mer kraftig reaksjon, da har immunforsvaret ftt en pause og er klar til reagere sterkt slik det i utgangspunktet skal nr det mter p en inntrenger. 

    Noen fr matvareintoleranse fordi de allerede har fordyelsesplager slik som lekk tarm eller en ubalanse i tarmfloraen vr, andre fordi de har en lav nringsstatus - alts at maten vi spiser er sterkt bearbeidet og inneholder lite nring til kroppen. Alkohol, stress og medisiner som syrenytraliserende, antibiotika og betennelsesdempende ( NSAIDS) er ogs faktorer som spiller inn. 


     

    Rask vektkning med mye vann i kroppen kan vre en tydelig indikasjon p at du fr i deg noe du ikke br. Nr histaminet skilles ut i kroppen under en reaksjon gjres de sm blodkarrene mer lekk. Det gjr at de hvite blodcellene inn til immunforsvaret vrt kan trekke inn i vevet ditt, nr dette skjer flger ofte vske med, s om du ofte spiser en matvare du ikke tler og kroppen fr denne reaksjonen gang p gang kan du bokstavelig talt bli fylt med vann. 
    En annen rsak til at du gr opp i vekt ved en matintoleranse kan vre at slike reaksjoner skaper mye avfallsstoffer. Dette er det leveren som skal ta seg av, men blir det for mye arbeid sendes giftstoffene dit de gjr minst skade, nemlig i fettcellene. Dette gjr det vanskeligere for kroppen bryte ned fettet til energi og desmer fett holdes tilbake og gjr vektnedgangen vanskeligere. 


     

    Er det vanskelig finne synderen i maten kan det vre aktuelt ta en matvareintoleransetest. Dette gjres enkelt med et stikk i fingeren. 
    M det vre slik for alltid? Nei det m ikke det. Tarmen kan repareres, slimhinnen kan styrkes men det krever ofte bde tid og tlmodighet, alt fra 3 mnd til 2 r. 
    Hper dette var oppklarende, jeg samarbeider med yorktest og tilbyr intoleransetester. 

    nsker du veiledning fra meg kan du ta kontakt p epost marit@kostholdsveiledning.net

  • 0

    Dette er rart, sitte her skrive til deg. 
    Men jeg tenkte jeg sku presentere meg iallefall. Jeg heter Marit er 25 r og bor p Stokmarknes.
    Her bor jeg sammen med Thomas som er min samboer, Julian som er snnen vr og Trym som er huskyen vr.

    Jeg har s lenge jeg kan huske kunne si " jeg har vondt i magen". Dette har frt til utallige legebesk og sykehus besk med gastroskopier hit og dit. 
    I 2013 hadde jeg ftt diagnosen irritabel tarm syndrom, og bestemte meg for lre mer om kosthold.
    I januar 2014 begynte jeg p Tunsberg og studerte kostholdsveiledning og treningsveiledning.


    Jeg ble gravid like etter skolestart og brukte litt av permisjonen til bli ferdig med skolen. S startet jeg en facebook side og en hjemmeside slik at jeg kunne jobbe hjemmefra med kostholdsveiledningen. 
    I r har jeg registrert enmannsforetak og velger satse alt p f jobbe med det jeg elsker. Mat som medisin, mat for hvert enkelt menneske, slik at du kan bli en bedre deg og f balanse i hverdagen. Og jeg vil gjerne vise deg at det ikke er uoverkommelig!

    nsker du f veiledning fra meg kan du sende meg en epost p marit@kostholdsveiledning.net

  • 0

    Statera er latinsk og betyr balanse - fordi verken for mye eller for lite av noe er bra for noen. 
    Jeg er utdannet trening- og kostholdsveileder, med denne bloggen nsker jeg n ut til flere av dere og dele litt p kunnskapen underveis. 
    Det skal vre enkelt leve sunt, og du fortjener f tilgang p den beste versjonen av deg. 

    Min kostholdsfilosofi - 

    Nringsrik mat, ikke tell kalorier.
    Fett og proteiner i hvert mltid. 
    Begrens karbohydrat inntaket, srlig i form av hvitt mel og sukker.
    Velg ren og usminket mat, gjerne kologisk. 
    Fokus p det du br spise mer av og alt det gode mat gjr for kroppen din. 
    Stabilt blodsukker. 
    Godt fungerende fordyelse. 
    Drikk som trsten tilsier. 
    Spis nr sulten melder seg, optimalt 4 - 6 timer mellom mltidene. 

     

    Jeg jobber med irritabel tarm, intoleranse og allergi, diabetes kost, revmatiker kost, rd til mat og trening i svangerskap og den frste mamma tiden, babyens mat og matintroduksjon, kosttilskudd / mangeltilstander, stoffskifte kost, problemer med fordyelsen ? forstoppelse , diare , luft.
    Difuse problemer som akne, eksem, humrsvigninger, hodepine, sure oppstt, halsbrann, trtthet, slitenhet, kramper, mme muskler og ledd , infeksjoner og betennelser i kroppen, drlig nde, svnforstyrrelser, drlig konsentrasjon og hukommelse, stsug osv.
    Manglende treningsresultater, variert trening, smartere trening og mental trening. 


     

    nsker du komme til veiledning hos meg kan du sende meg en epost p marit@kostholdsveiledning.net



     

  • Statera Marit Ebeltoft

    Jeg er utdannet trening- og kostholdsveileder fra Tunsberg. Mamma til Julian (2), forlovet med Thomas og har en veldig koselig husky med navn Trym. Brenner for en balansert hverdag, ogs trenger det ikke vre s avansert gjre noen forandringer som virkelig gir deg resultater! Statera er latinsk og betyr balanse - fordi verken for mye eller for lite av noe er bra for noen :)

    Kategorier

    Arkiv

    Siste innlegg

    Design og koding: Ina Anjuta