Statera -
Hjem Facebook Instagram

0

Hei fine lesere. 
Jeg har byttet plattform og du vil nå kunne finne meg på
www.statera.me
Håper du ønsker å følge meg videre, her finner du god informasjon om hvilke tjenester jeg tilbyr, prisene mine og i tillegg vil det komme oppskrifter og trenings - og kostholdsrelatert informasjon her. 
Jeg har en satt meg opp en ny og litt bedre plan for denne nye plattformen og blir kjempeglad for å se deg der :) 


 

  • 0
    1. Jeg lukker alle skap og skuffer på rommet mitt når jeg skal sove. 
    2. Jeg har misophonia - veldig sær på lyder enten det er pipelyder i nesen, smattelyder, skjæring av tenner eller det meste av rare små irriterende lyder. 
    3. Jeg er høyrehendt men spiser som en venstrehendt person. 
    4. Jeg liker ikke brus.
    5. Elsker sjokolade. 
    6. Har vært sammen med Thomas i over 7 år nå 
    7. Klesshopping er ikke noe jeg orker bruke tid på, er jeg derimot på en ny matvarebutikk kan jeg gå å titte i timesvis. 
    8. Jeg er ikke veldig stor fæn av å fly, ikke flyskrekk men tanken på å ikke kunne forlate flyet når jeg vil gjør meg småstressa. 
    9. Trives ikke på treningssenter, derfor den store lidenskapen til hjemme og ute trening. 
    10. Jeg strøyk i gym på skolen, på videregående kom jeg opp i gym eksamen og besto såvidt. Hvordan det har seg at jeg endte opp med den utdanningen og jobben jeg har idag kan man jo lure på. 
    11. Jeg har vært forelsket 3 ganger i mitt liv.
    12. Jeg har 7 tatoveringer om man teller med øyenbrynene som er microbladet på plass ;) 
    13. Emetofobien er en fobi / angst som har vært med meg så lenge jeg kan huske. Sånn type 4 års alderen og opp.
    14. Jeg knuser og ødelegger telefonene mine relativt ofte, ikke med vilje. En gang la jeg telefonen på benken på badet og sto et stykke unna den og så den ligge i ro for så å fly av benken og treffe bakken. JA DET SKJEDDE, den ble ødelagt og jeg en smule overtroisk. 
    15. Morsfølelsen tok meg med storm og overrasker meg fremdeles idag, for en kjærlighet! 
    16. Min favorittmiddag er stekt laks med potet og agurksalat. Og taco MED guacamole , eller kyllinggryte, og salat med deilige dressinger og litt brød, eller søtpotetsuppa med bacon, og finnbiff gryte eller pizza. Det er litt vanskelig å velge bare en... 
    17. Jeg syns det er utrolig ukomfortabelt å snakke fremfor litt større forsamlinger, sånn mer enn 4 stykk. 
    18. Jeg er ganske dårlig på avstandsberegning som hvor langt er egentlig 30 cm. Og omgjøring, meter til millimeter, desiliter og kilo, tommer og annet tullball. 
    19. Eneste beinet i kroppen jeg har brukket er to tær på venstre fot. Ringetåa og langetåa, man forklarer det sånn sant? 
    20. Min beste venninne har jeg bare møtt en gang i mitt liv, hun er nok en av de som kjenner meg aller best og den jeg kanskje snakker mest med. 
    21. Jeg ønsker meg 3 barn, Thomas ønsker seg 2. 
    22. Jeg er veldig opptatt av følelser, å ikke undertrykke noen enten de er gode eller dårlige. Alltid ha rom for å vise følelser å lære å forstå de. 
    23. Mat som medisin har lært meg utrolig utrolig mye og er grunnen til at jeg sitter her idag. 
    24. Jeg var sååå nært å utdanne meg som bilmekaniker, jeg virkelig liker å skru på bil. 
    25. Jeg eier ikke grønne fingre, blomstrene mine varer sjeldent ikke lenge. 

    Vel det var 25 hips om haps fakta om meg og mitt, noe du ikke viste fra før av kanskje? Det er jo endel nye lesere her, veldig koselig. Lyst å legge igjen minst en fakta om deg så vi kan bli bedre kjent den veien også? :D Blogg inspoen er hentet fra Casakaos ;) 

    #25fakta #ommeg #statera #balanse #blogger #inspo 

  • 2

    Min historie med mageplager startet for ganske lenge siden, har du lyst å lese har clauna.no postet et innlegg om veien min på siden deres. 
     

    #caluna #mageplager #reise #blogg #ibs #sykehus #statera #balanse 
     

  • 2

    - Pleier du å måle blodsukker selv? Hva ligger du på? 😊 Og hva bør man ligge på?

    Jeg har i perioder målt blodsukkeret mitt ja. Jeg ligger på 4.2 om morgenen og holder det jevn på 5 dagen gjennom cirka. Etter karbohydratrike måltider har jeg vært oppe i 7.8. Optimalt bør man vel ligge et sted mellom 3 - 7 alt ettersom man ønsker å være i ketose, hvordan man spiser, om man har noen sykdommer, hvor aktiv man er og om man er under noen form for stress. 

    - Kommer du til å dele bilder av ansiktet til sønnen din? 

    Han er kanskje ikke den jeg fronter mest her på bloggen men han er jo helt klart en stor del av hverdagen vår så det kan nok godt hende det kommer noen bilder av han og det vakre ansiktet hans. Skal legge med et aldri så lite blinkskudd fra hans første år her ;)

    - Hvorfor blogger du? 

    Jeg begynte å blogge for å nå ut til flere mennesker. Ønsker å dele litt av kunnskapen og vise at der er muligheter for de aller aller fleste :) 

    - Favorittfargen din? 

    Jeg er en veldig hvit, grå å svart person men om jeg skal velge en favorittfarge blir det petrol. En rolig og fin fargekombinasjon av blå og grønt <3 Er også veldig glad i knallfarger der det passer seg :)

    - Hva er din største drøm? 

    Stadig i endring ;) Jeg har flere drømmer jeg. Å starte Statera har lenge vært en drøm og snart er oppstartsdelen nådd, da håper jeg det kommer til å gå rundt slik at jeg kan få lov til å jobbe med dette. Jeg drømmer også om et bryllup i Irland, i drømmen er Ed Sheeran veldig glad for å få lov til å spille live i bryllupet og tar seg både tid og ingen betaling for jobben - det er vel defisjonen på en drøm ;) 

    - Hva er din største frykt?

    Den vanlige som de fleste har tror jeg, å miste noen av de jeg er glad i. Sett bort fra det trumfer emetofobien denne kategorien. 

    - Har du et mål med bloggingen? 

    Ja, nå ut til flere og dele mitt budskap. 

    - Hvor mange barn vil du ha? 

    Har sett for meg 3 barn så får vi se da :) 

    DCIM\100GOPRO\GOPR7298.

    - Hva er dine favorittsteder? 

    Jeg liker å være hjemme, så hjemme kan godt være et favorittsted. Og det er jo kjekt, å trives der ;) Et annet favorittsted er i marka rett i nærheten her jeg bor. Det går en fin sti opp i skogen, til et vann og langs stien renner det noen bekker her og der. En av disse bekkene ligger så fint til, med en liten åpning mellom trærne så solen titter nesten alltid innom der. Det er en perfekt busk ved siden av bekken, en sånn som kan brukes som benk. Ofte når jeg er på tur enten med sykkel eller til beins så stopper jeg her og bare sitter en stund. Et fristed kanskje. 
    Et annet favorittsted jeg har reist til er Bulgaria - Nessebar. Det er kanskje den syden destinasjonen hvor jeg trivdes best :) 
    Også fins der jo mange mange små perler i Norge da, både Ålesund og Bergen er byer jeg syns er kjempefine. Også Lofoten. 

    - Liker du å lese? 

    Nei egentlig ikke. Iallefall ikke når det kommer til bøker. Jeg leser mye på nett, og mens jeg gikk skole syns jeg det var mye enklere å lese pensumet på nett enn det som sto i boka. Så bøker er kanskje ikke min greie..:)

    - Hvor lenge har du hatt emetofobi?

    Hmm, så lenge jeg kan huske? Viste vel ikke det var det som var "problemet" før jeg var 16 - 17 år kanskje.. 

    - Hvilke tips har du til oss som rett og slett ikke finner motivasjon til å trene? 

    Ikke stress med det, trening skal være lystbetonet. Finn en aktivitet eller treningsform du liker, da vil motivasjonen også komme. Jeg liker ikke å stå på et treningssenter å jogge på mølla, så da gjør jeg ikke det. Spinning er heller ikke min greie. Men jeg elsker å jogge i marka eller sykle på tur med både hund og barn i sykkelvogn. 

    - Hva gjør du dersom du ikke føler for å trene en dag? Hva hjelper deg til å komme deg opp - og eventuelt ut?

    Om jeg ikke føler for å trene en dag gjør jeg faktisk ikke det. Jeg prøver å finne ut hvorfor jeg ikke har lyst til å trene, kanskje er jeg lei treningsprogrammet eller kanskje er jeg trøtt og sliten. Da finner jeg ut hvorfor og kan enten sette sammen et nytt treningsprogram, spørre en venn om de blir med på en tur, eller ta hensyn til kroppen å prioritere hvile, mat og heller være klar for en bedre økt en annen dag. 
    Det som bruker å hjelpe på å få meg opp og ut er å bare ta på treningstøy, da er jeg liksom klar. Og ha en plan er også nyttig for meg. Jeg kan de fleste treningsprogrammene mine men det er uansett fint å ha det printet ut så jeg kan se på det og bare gjøre. Nå som været er bedre ute er det også enklere å komme seg ut enten det er for å gå, jogge eller sykle :) 

    - Dine beste tips mot sting/hold? For meg hjelper det ikke å la være å spise/drikke en time før trening, holdet kommer uansett.

    Oi ja, der er det mye uenigheter og lite bevist vitenskap. De aller aller fleste opplever hold, men ingen vet sikkert hvorfor det skjer. 
    Der fins flere myter da. Noen mener milten kan ha innvirkning, men om det er tilfellet tviler jeg på. Milten inneholder et depot av røde blodlegemer som blir tømt ut i blodet under fysiske anstrengelser for å øke transporten av oksygen. Man har ment at sammentrekningene under prosessen kanskje var skyld i smertene i siden. 
    En mulig forklaring kan derimot være at de leddbåndene som binder mellomgulvet til ryggsøylen, blir trøtte.
    Den teorien virker mer sannsynlig. Vi vet at man kan få smerter i senene når de blir overbelastet. Mellomgulvet brukes til å trekke pusten og stabilisere åndedrettet. Når vi spenner i magemusklene, kan det medføre tretthet i bukmuskelen og i leddbåndene, og det kan kanskje gi hold.
    Noen mener også at det har noe å si hva du spiser / drikker før treningen. I en studie ble det vist at de som inntok karbohydrater før og under trening hadde mer sting enn de som ikke inntok karbohydrater. 
    Det man kan prøve for å unngå er å la det gå 2 - 3 timer fra sist måltid før man trener. 
    Varm godt opp og tenk litt på pusten. Er du mye anspent og puster overfladisk vil det stramme seg mer i mellomgulvet og sjansen for hold blir større. 

    - Om du skal nevne 3 kostholdsrelaterte grep alle kan innføre for en bedre helse/livsstil, hva ville det ha vært?

    Bli bevist på hva du spiser / drikker. Å skrive en matdagbok over en periode kan være veldig nyttig for deg selv. Du tror du spiser veldig mye så viser det seg du spiser lite, eller du tenker du spiser jo ikke noe særlig men plutselig er det oppført en hel del småspising, du glemmer av drikken din og det kan vise seg at du inntar både en brun, en iste og et par øl titt og ofte. Helt klart en nødvendighet at man er ærlig i en slik matdagbok for å få noe ut av det. 

    Spis mer grønnsaker. Uansett hvilke kostholdsfilosofi eller bakgrunn man har så er de fleste av oss enige i at vi spiser for lite grønt. Dette er et veldig konkret mål alle kan jobbe med. 

    Finn årsaken til stress i hverdagen din og gjør noe med det. Stress påvirker oss i stor grad, og ofte kan det være en blokkering i forhold til vektnedgang som ikke blir tenkt på. 

    - Hvor ofte trener du? Du skrev et innlegg for en stund siden om at du ikke hadde trent noe særlig på en stund.

    Jeg trener vel styrke 2 ganger i uken, også er vi ellers en aktiv familie som er ute på sykkel turer, går med bæreseler eller vogn både i skog og mark ganske ofte. Stemmer at jeg skrev det. Hadde en lengre periode der treningen ble nedprioritert rett og slett fordi det var fornuftig. Jeg syns det er veldig deilig å ha overskuddet igjen til å trene :)

    Det var spørsmålene for denne gang, håper du fikk svar på det du lurte på :) Ha en suuuuuper onsdag, i ettermiddag kommer det en aldri så liten snacks oppskrift her :D

     

  • 0



    Det som egentlig skjer på bildet er igrunn helt ufarlig. Jeg og Thomas er ute å går tur, på bildet er vi på tur opp Hallartinden. Hallartinden ligger på langøya i vakre Vesterålen. Den er ikke mer enn 530 moh, og har utrolig fin utsikt i alle retninger. Det er vel det som er grunnen til at jeg plutselig fikk en følelse av at jeg sku falle av ;) 

    #Hallartinden #langøya #høydeskrekk #topptur #Vesterålen #utno #natur #statera #balanse

  • 4

    Flere har kommet med spørsmål om hvem jeg er og ønske om mer personlige innlegg på bloggen her så da prøver vi oss litt på det. For å bryte isen litt kjører jeg en topp 10 fakta om meg selv, så må du gjerne kommentere så jeg kan bli litt bedre kjent med deg også - veldig koselig å lese kommentarene fra dere :) 

    1. Jeg har en ekstrem luktesans, det er ikke den lukt på mils avstand jeg ikke kan kjenne. Og det kan være ganske slitsomt til tider ;)
    2. Jeg elsker å sy, særlig barneklær :) 
    3. Jeg har emetofobi. 
    4. Jeg har som regel alltid knappen på buksa åpen ikke fordi de ikke passer men etter mange år med vond og trøblete mage så syns jeg det er utrolig ubehagelig å ha ting som strammer over magen. 
    5. Jeg kan nok ofte oppfattes som sur eller frekk, jeg er nordlending og veldig direkte av meg men mener sjeldent noe stygt med det :) 
    6. Etter jeg ble mamma har lysten for å feste totalt forsvunnet.
    7. Favorittfargen min er petrol.
    8. Favorittserien min er one tree hill, har sikkert sett alle sesongene 8 ganger! :P 
    9. Jeg er utrolig fascinert av månen, den er både magisk og vakker <3 
    10. Det var jeg som fridde til samboeren min, Thomas :) 



    #fakta #ommeg #frieri #emetofobi #luktesans #barneklær #sydetselv #petrol 


     

  • 0

    Dette er rart, å sitte her å skrive til deg. 
    Men jeg tenkte jeg sku presentere meg iallefall. Jeg heter Marit er 25 år og bor på Stokmarknes.
    Her bor jeg sammen med Thomas som er min samboer, Julian som er sønnen vår og Trym som er huskyen vår.

    Jeg har så lenge jeg kan huske kunne si " jeg har vondt i magen". Dette har ført til utallige legebesøk og sykehus besøk med gastroskopier hit og dit. 
    I 2013 hadde jeg fått diagnosen irritabel tarm syndrom, og bestemte meg for å lære mer om kosthold.
    I januar 2014 begynte jeg på Tunsberg og studerte kostholdsveiledning og treningsveiledning.


    Jeg ble gravid like etter skolestart og brukte litt av permisjonen til å bli ferdig med skolen. Så startet jeg en facebook side og en hjemmeside slik at jeg kunne jobbe hjemmefra med kostholdsveiledningen. 
    I år har jeg registrert enmannsforetak og velger å satse alt på å få jobbe med det jeg elsker. Mat som medisin, mat for hvert enkelt menneske, slik at du kan bli en bedre deg og få balanse i hverdagen. Og jeg vil gjerne vise deg at det ikke er uoverkommelig!

    Ønsker du å få veiledning fra meg kan du sende meg en epost på marit@kostholdsveiledning.net

  • 0

    Statera er latinsk og betyr balanse - fordi verken for mye eller for lite av noe er bra for noen. 
    Jeg er utdannet trening- og kostholdsveileder, med denne bloggen ønsker jeg å nå ut til flere av dere og dele litt på kunnskapen underveis. 
    Det skal være enkelt å leve sunt, og du fortjener å få tilgang på den beste versjonen av deg. 

    Min kostholdsfilosofi - 

    Næringsrik mat, ikke tell kalorier.
    Fett og proteiner i hvert måltid. 
    Begrens karbohydrat inntaket, særlig i form av hvitt mel og sukker.
    Velg ren og usminket mat, gjerne økologisk. 
    Fokus på det du bør spise mer av og alt det gode mat gjør for kroppen din. 
    Stabilt blodsukker. 
    Godt fungerende fordøyelse. 
    Drikk som tørsten tilsier. 
    Spis når sulten melder seg, optimalt 4 - 6 timer mellom måltidene. 

     

    Jeg jobber med irritabel tarm, intoleranse og allergi, diabetes kost, revmatiker kost, råd til mat og trening i svangerskap og den første mamma tiden, babyens mat og matintroduksjon, kosttilskudd / mangeltilstander, stoffskifte kost, problemer med fordøyelsen ? forstoppelse , diare , luft.
    Difuse problemer som akne, eksem, humørsvigninger, hodepine, sure oppstøt, halsbrann, trøtthet, slitenhet, kramper, ømme muskler og ledd , infeksjoner og betennelser i kroppen, dårlig ånde, søvnforstyrrelser, dårlig konsentrasjon og hukommelse, søtsug osv.
    Manglende treningsresultater, variert trening, smartere trening og mental trening. 


     

    Ønsker du å komme til veiledning hos meg kan du sende meg en epost på marit@kostholdsveiledning.net



     

  • Statera Marit Ebeltoft

    Jeg er utdannet trening- og kostholdsveileder fra Tunsberg. Mamma til Julian (2), forlovet med Thomas og har en veldig koselig husky med navn Trym. Brenner for en balansert hverdag, også trenger det ikke være så avansert å gjøre noen forandringer som virkelig gir deg resultater! Statera er latinsk og betyr balanse - fordi verken for mye eller for lite av noe er bra for noen :)

    Kategorier

    Arkiv

    Siste innlegg

    Design og koding: Ina Anjuta