Statera -
Hjem Facebook Instagram

0

Hei fine lesere. 
Jeg har byttet plattform og du vil n kunne finne meg p
www.statera.me
Hper du nsker flge meg videre, her finner du god informasjon om hvilke tjenester jeg tilbyr, prisene mine og i tillegg vil det komme oppskrifter og trenings - og kostholdsrelatert informasjon her. 
Jeg har en satt meg opp en ny og litt bedre plan for denne nye plattformen og blir kjempeglad for se deg der :) 


 

  • 0
    1. Jeg lukker alle skap og skuffer p rommet mitt nr jeg skal sove. 
    2. Jeg har misophonia - veldig sr p lyder enten det er pipelyder i nesen, smattelyder, skjring av tenner eller det meste av rare sm irriterende lyder. 
    3. Jeg er hyrehendt men spiser som en venstrehendt person. 
    4. Jeg liker ikke brus.
    5. Elsker sjokolade. 
    6. Har vrt sammen med Thomas i over 7 r n 
    7. Klesshopping er ikke noe jeg orker bruke tid p, er jeg derimot p en ny matvarebutikk kan jeg g titte i timesvis. 
    8. Jeg er ikke veldig stor fn av fly, ikke flyskrekk men tanken p ikke kunne forlate flyet nr jeg vil gjr meg smstressa. 
    9. Trives ikke p treningssenter, derfor den store lidenskapen til hjemme og ute trening. 
    10. Jeg stryk i gym p skolen, p videregende kom jeg opp i gym eksamen og besto svidt. Hvordan det har seg at jeg endte opp med den utdanningen og jobben jeg har idag kan man jo lure p. 
    11. Jeg har vrt forelsket 3 ganger i mitt liv.
    12. Jeg har 7 tatoveringer om man teller med yenbrynene som er microbladet p plass ;) 
    13. Emetofobien er en fobi / angst som har vrt med meg s lenge jeg kan huske. Snn type 4 rs alderen og opp.
    14. Jeg knuser og delegger telefonene mine relativt ofte, ikke med vilje. En gang la jeg telefonen p benken p badet og sto et stykke unna den og s den ligge i ro for s fly av benken og treffe bakken. JA DET SKJEDDE, den ble delagt og jeg en smule overtroisk. 
    15. Morsflelsen tok meg med storm og overrasker meg fremdeles idag, for en kjrlighet! 
    16. Min favorittmiddag er stekt laks med potet og agurksalat. Og taco MED guacamole , eller kyllinggryte, og salat med deilige dressinger og litt brd, eller stpotetsuppa med bacon, og finnbiff gryte eller pizza. Det er litt vanskelig velge bare en... 
    17. Jeg syns det er utrolig ukomfortabelt snakke fremfor litt strre forsamlinger, snn mer enn 4 stykk. 
    18. Jeg er ganske drlig p avstandsberegning som hvor langt er egentlig 30 cm. Og omgjring, meter til millimeter, desiliter og kilo, tommer og annet tullball. 
    19. Eneste beinet i kroppen jeg har brukket er to tr p venstre fot. Ringeta og langeta, man forklarer det snn sant? 
    20. Min beste venninne har jeg bare mtt en gang i mitt liv, hun er nok en av de som kjenner meg aller best og den jeg kanskje snakker mest med. 
    21. Jeg nsker meg 3 barn, Thomas nsker seg 2. 
    22. Jeg er veldig opptatt av flelser, ikke undertrykke noen enten de er gode eller drlige. Alltid ha rom for vise flelser lre forst de. 
    23. Mat som medisin har lrt meg utrolig utrolig mye og er grunnen til at jeg sitter her idag. 
    24. Jeg var s nrt utdanne meg som bilmekaniker, jeg virkelig liker skru p bil. 
    25. Jeg eier ikke grnne fingre, blomstrene mine varer sjeldent ikke lenge. 

    Vel det var 25 hips om haps fakta om meg og mitt, noe du ikke viste fra fr av kanskje? Det er jo endel nye lesere her, veldig koselig. Lyst legge igjen minst en fakta om deg s vi kan bli bedre kjent den veien ogs? :D Blogg inspoen er hentet fra Casakaos ;) 

    #25fakta #ommeg #statera #balanse #blogger #inspo 

  • 2

    Min historie med mageplager startet for ganske lenge siden, har du lyst lese har clauna.no postet et innlegg om veien min p siden deres. 
     

    #caluna #mageplager #reise #blogg #ibs #sykehus #statera #balanse 
     

  • 2

    - Pleier du mle blodsukker selv? Hva ligger du p? 😊 Og hva br man ligge p?

    Jeg har i perioder mlt blodsukkeret mitt ja. Jeg ligger p 4.2 om morgenen og holder det jevn p 5 dagen gjennom cirka. Etter karbohydratrike mltider har jeg vrt oppe i 7.8. Optimalt br man vel ligge et sted mellom 3 - 7 alt ettersom man nsker vre i ketose, hvordan man spiser, om man har noen sykdommer, hvor aktiv man er og om man er under noen form for stress. 

    - Kommer du til dele bilder av ansiktet til snnen din? 

    Han er kanskje ikke den jeg fronter mest her p bloggen men han er jo helt klart en stor del av hverdagen vr s det kan nok godt hende det kommer noen bilder av han og det vakre ansiktet hans. Skal legge med et aldri s lite blinkskudd fra hans frste r her ;)

    - Hvorfor blogger du? 

    Jeg begynte blogge for n ut til flere mennesker. nsker dele litt av kunnskapen og vise at der er muligheter for de aller aller fleste :) 

    - Favorittfargen din? 

    Jeg er en veldig hvit, gr svart person men om jeg skal velge en favorittfarge blir det petrol. En rolig og fin fargekombinasjon av bl og grnt <3 Er ogs veldig glad i knallfarger der det passer seg :)

    - Hva er din strste drm? 

    Stadig i endring ;) Jeg har flere drmmer jeg. starte Statera har lenge vrt en drm og snart er oppstartsdelen ndd, da hper jeg det kommer til g rundt slik at jeg kan f lov til jobbe med dette. Jeg drmmer ogs om et bryllup i Irland, i drmmen er Ed Sheeran veldig glad for f lov til spille live i bryllupet og tar seg bde tid og ingen betaling for jobben - det er vel defisjonen p en drm ;) 

    - Hva er din strste frykt?

    Den vanlige som de fleste har tror jeg, miste noen av de jeg er glad i. Sett bort fra det trumfer emetofobien denne kategorien. 

    - Har du et ml med bloggingen? 

    Ja, n ut til flere og dele mitt budskap. 

    - Hvor mange barn vil du ha? 

    Har sett for meg 3 barn s fr vi se da :) 

    DCIM\100GOPRO\GOPR7298.

    - Hva er dine favorittsteder? 

    Jeg liker vre hjemme, s hjemme kan godt vre et favorittsted. Og det er jo kjekt, trives der ;) Et annet favorittsted er i marka rett i nrheten her jeg bor. Det gr en fin sti opp i skogen, til et vann og langs stien renner det noen bekker her og der. En av disse bekkene ligger s fint til, med en liten pning mellom trrne s solen titter nesten alltid innom der. Det er en perfekt busk ved siden av bekken, en snn som kan brukes som benk. Ofte nr jeg er p tur enten med sykkel eller til beins s stopper jeg her og bare sitter en stund. Et fristed kanskje. 
    Et annet favorittsted jeg har reist til er Bulgaria - Nessebar. Det er kanskje den syden destinasjonen hvor jeg trivdes best :) 
    Ogs fins der jo mange mange sm perler i Norge da, bde lesund og Bergen er byer jeg syns er kjempefine. Ogs Lofoten. 

    - Liker du lese? 

    Nei egentlig ikke. Iallefall ikke nr det kommer til bker. Jeg leser mye p nett, og mens jeg gikk skole syns jeg det var mye enklere lese pensumet p nett enn det som sto i boka. S bker er kanskje ikke min greie..:)

    - Hvor lenge har du hatt emetofobi?

    Hmm, s lenge jeg kan huske? Viste vel ikke det var det som var "problemet" fr jeg var 16 - 17 r kanskje.. 

    - Hvilke tips har du til oss som rett og slett ikke finner motivasjon til trene? 

    Ikke stress med det, trening skal vre lystbetonet. Finn en aktivitet eller treningsform du liker, da vil motivasjonen ogs komme. Jeg liker ikke st p et treningssenter jogge p mlla, s da gjr jeg ikke det. Spinning er heller ikke min greie. Men jeg elsker jogge i marka eller sykle p tur med bde hund og barn i sykkelvogn. 

    - Hva gjr du dersom du ikke fler for trene en dag? Hva hjelper deg til komme deg opp - og eventuelt ut?

    Om jeg ikke fler for trene en dag gjr jeg faktisk ikke det. Jeg prver finne ut hvorfor jeg ikke har lyst til trene, kanskje er jeg lei treningsprogrammet eller kanskje er jeg trtt og sliten. Da finner jeg ut hvorfor og kan enten sette sammen et nytt treningsprogram, sprre en venn om de blir med p en tur, eller ta hensyn til kroppen prioritere hvile, mat og heller vre klar for en bedre kt en annen dag. 
    Det som bruker hjelpe p f meg opp og ut er bare ta p treningsty, da er jeg liksom klar. Og ha en plan er ogs nyttig for meg. Jeg kan de fleste treningsprogrammene mine men det er uansett fint ha det printet ut s jeg kan se p det og bare gjre. N som vret er bedre ute er det ogs enklere komme seg ut enten det er for g, jogge eller sykle :) 

    - Dine beste tips mot sting/hold? For meg hjelper det ikke la vre spise/drikke en time fr trening, holdet kommer uansett.

    Oi ja, der er det mye uenigheter og lite bevist vitenskap. De aller aller fleste opplever hold, men ingen vet sikkert hvorfor det skjer. 
    Der fins flere myter da. Noen mener milten kan ha innvirkning, men om det er tilfellet tviler jeg p. Milten inneholder et depot av rde blodlegemer som blir tmt ut i blodet under fysiske anstrengelser for ke transporten av oksygen. Man har ment at sammentrekningene under prosessen kanskje var skyld i smertene i siden. 
    En mulig forklaring kan derimot vre at de leddbndene som binder mellomgulvet til ryggsylen, blir trtte.
    Den teorien virker mer sannsynlig. Vi vet at man kan f smerter i senene nr de blir overbelastet. Mellomgulvet brukes til trekke pusten og stabilisere ndedrettet. Nr vi spenner i magemusklene, kan det medfre tretthet i bukmuskelen og i leddbndene, og det kan kanskje gi hold.
    Noen mener ogs at det har noe si hva du spiser / drikker fr treningen. I en studie ble det vist at de som inntok karbohydrater fr og under trening hadde mer sting enn de som ikke inntok karbohydrater. 
    Det man kan prve for unng er la det g 2 - 3 timer fra sist mltid fr man trener. 
    Varm godt opp og tenk litt p pusten. Er du mye anspent og puster overfladisk vil det stramme seg mer i mellomgulvet og sjansen for hold blir strre. 

    - Om du skal nevne 3 kostholdsrelaterte grep alle kan innfre for en bedre helse/livsstil, hva ville det ha vrt?

    Bli bevist p hva du spiser / drikker. skrive en matdagbok over en periode kan vre veldig nyttig for deg selv. Du tror du spiser veldig mye s viser det seg du spiser lite, eller du tenker du spiser jo ikke noe srlig men plutselig er det oppfrt en hel del smspising, du glemmer av drikken din og det kan vise seg at du inntar bde en brun, en iste og et par l titt og ofte. Helt klart en ndvendighet at man er rlig i en slik matdagbok for f noe ut av det. 

    Spis mer grnnsaker. Uansett hvilke kostholdsfilosofi eller bakgrunn man har s er de fleste av oss enige i at vi spiser for lite grnt. Dette er et veldig konkret ml alle kan jobbe med. 

    Finn rsaken til stress i hverdagen din og gjr noe med det. Stress pvirker oss i stor grad, og ofte kan det vre en blokkering i forhold til vektnedgang som ikke blir tenkt p. 

    - Hvor ofte trener du? Du skrev et innlegg for en stund siden om at du ikke hadde trent noe srlig p en stund.

    Jeg trener vel styrke 2 ganger i uken, ogs er vi ellers en aktiv familie som er ute p sykkel turer, gr med breseler eller vogn bde i skog og mark ganske ofte. Stemmer at jeg skrev det. Hadde en lengre periode der treningen ble nedprioritert rett og slett fordi det var fornuftig. Jeg syns det er veldig deilig ha overskuddet igjen til trene :)

    Det var sprsmlene for denne gang, hper du fikk svar p det du lurte p :) Ha en suuuuuper onsdag, i ettermiddag kommer det en aldri s liten snacks oppskrift her :D

     

  • 0



    Det som egentlig skjer p bildet er igrunn helt ufarlig. Jeg og Thomas er ute gr tur, p bildet er vi p tur opp Hallartinden. Hallartinden ligger p langya i vakre Vesterlen. Den er ikke mer enn 530 moh, og har utrolig fin utsikt i alle retninger. Det er vel det som er grunnen til at jeg plutselig fikk en flelse av at jeg sku falle av ;) 

    #Hallartinden #langya #hydeskrekk #topptur #Vesterlen #utno #natur #statera #balanse

  • 4

    Flere har kommet med sprsml om hvem jeg er og nske om mer personlige innlegg p bloggen her s da prver vi oss litt p det. For bryte isen litt kjrer jeg en topp 10 fakta om meg selv, s m du gjerne kommentere s jeg kan bli litt bedre kjent med deg ogs - veldig koselig lese kommentarene fra dere :) 

    1. Jeg har en ekstrem luktesans, det er ikke den lukt p mils avstand jeg ikke kan kjenne. Og det kan vre ganske slitsomt til tider ;)
    2. Jeg elsker sy, srlig barneklr :) 
    3. Jeg har emetofobi. 
    4. Jeg har som regel alltid knappen p buksa pen ikke fordi de ikke passer men etter mange r med vond og trblete mage s syns jeg det er utrolig ubehagelig ha ting som strammer over magen. 
    5. Jeg kan nok ofte oppfattes som sur eller frekk, jeg er nordlending og veldig direkte av meg men mener sjeldent noe stygt med det :) 
    6. Etter jeg ble mamma har lysten for feste totalt forsvunnet.
    7. Favorittfargen min er petrol.
    8. Favorittserien min er one tree hill, har sikkert sett alle sesongene 8 ganger! :P 
    9. Jeg er utrolig fascinert av mnen, den er bde magisk og vakker <3 
    10. Det var jeg som fridde til samboeren min, Thomas :) 



    #fakta #ommeg #frieri #emetofobi #luktesans #barneklr #sydetselv #petrol 


     

  • 0

    Dette er rart, sitte her skrive til deg. 
    Men jeg tenkte jeg sku presentere meg iallefall. Jeg heter Marit er 25 r og bor p Stokmarknes.
    Her bor jeg sammen med Thomas som er min samboer, Julian som er snnen vr og Trym som er huskyen vr.

    Jeg har s lenge jeg kan huske kunne si " jeg har vondt i magen". Dette har frt til utallige legebesk og sykehus besk med gastroskopier hit og dit. 
    I 2013 hadde jeg ftt diagnosen irritabel tarm syndrom, og bestemte meg for lre mer om kosthold.
    I januar 2014 begynte jeg p Tunsberg og studerte kostholdsveiledning og treningsveiledning.


    Jeg ble gravid like etter skolestart og brukte litt av permisjonen til bli ferdig med skolen. S startet jeg en facebook side og en hjemmeside slik at jeg kunne jobbe hjemmefra med kostholdsveiledningen. 
    I r har jeg registrert enmannsforetak og velger satse alt p f jobbe med det jeg elsker. Mat som medisin, mat for hvert enkelt menneske, slik at du kan bli en bedre deg og f balanse i hverdagen. Og jeg vil gjerne vise deg at det ikke er uoverkommelig!

    nsker du f veiledning fra meg kan du sende meg en epost p marit@kostholdsveiledning.net

  • 0

    Statera er latinsk og betyr balanse - fordi verken for mye eller for lite av noe er bra for noen. 
    Jeg er utdannet trening- og kostholdsveileder, med denne bloggen nsker jeg n ut til flere av dere og dele litt p kunnskapen underveis. 
    Det skal vre enkelt leve sunt, og du fortjener f tilgang p den beste versjonen av deg. 

    Min kostholdsfilosofi - 

    Nringsrik mat, ikke tell kalorier.
    Fett og proteiner i hvert mltid. 
    Begrens karbohydrat inntaket, srlig i form av hvitt mel og sukker.
    Velg ren og usminket mat, gjerne kologisk. 
    Fokus p det du br spise mer av og alt det gode mat gjr for kroppen din. 
    Stabilt blodsukker. 
    Godt fungerende fordyelse. 
    Drikk som trsten tilsier. 
    Spis nr sulten melder seg, optimalt 4 - 6 timer mellom mltidene. 

     

    Jeg jobber med irritabel tarm, intoleranse og allergi, diabetes kost, revmatiker kost, rd til mat og trening i svangerskap og den frste mamma tiden, babyens mat og matintroduksjon, kosttilskudd / mangeltilstander, stoffskifte kost, problemer med fordyelsen ? forstoppelse , diare , luft.
    Difuse problemer som akne, eksem, humrsvigninger, hodepine, sure oppstt, halsbrann, trtthet, slitenhet, kramper, mme muskler og ledd , infeksjoner og betennelser i kroppen, drlig nde, svnforstyrrelser, drlig konsentrasjon og hukommelse, stsug osv.
    Manglende treningsresultater, variert trening, smartere trening og mental trening. 


     

    nsker du komme til veiledning hos meg kan du sende meg en epost p marit@kostholdsveiledning.net



     

  • Statera Marit Ebeltoft

    Jeg er utdannet trening- og kostholdsveileder fra Tunsberg. Mamma til Julian (2), forlovet med Thomas og har en veldig koselig husky med navn Trym. Brenner for en balansert hverdag, ogs trenger det ikke vre s avansert gjre noen forandringer som virkelig gir deg resultater! Statera er latinsk og betyr balanse - fordi verken for mye eller for lite av noe er bra for noen :)

    Kategorier

    Arkiv

    Siste innlegg

    Design og koding: Ina Anjuta